Brev:
Et godt søvnmønster og stadig savl
6. december 2006
Alder:
16 mdr.
Et godt søvnmønster og stadig savl
Hej Helen
Bare lige et kort spørgsmål om et af forældres 'yndlingsemner' ... søvn:o)
Ikke fordi vi har problemer med Nicolais søvn - bare lige for at få konstateret at hans søvnmønster er fint nok!
Nicolai går i seng senest kl. 19 og sover faktisk altid mere end 12 timer - dvs. han vågner et sted mellem 7 og 7.30 (vi har mulighed for at lade ham sove til han vågner og det er da det bedste ikke?!) Det er vel ikke for meget at sove 12-13 timer om natten vel?
I vuggestuen sover han max. 1½ time - i weekenden er det nogenlunde det samme, når han sover hjemme i barnevognen.
Er det et ok søvnmønster? Han er inde i en periode hvor han sover rigtig godt om natten og ofte kun skal have sutten et par gange - som regel inden vi selv går i seng - så det er jo fantastisk!
Grunden til mit spørgsmål er at jeg synes der er mange børn der sover færre timer end Nicolai om natten (10-11 timer) og stadig kun en lur i løbet af dagen (som måske dog er længere!) - men hvis dette søvnmønster passer Nicolai skal vi vel bare være glade og tilfredse ikke sandt?!
- og så et lille tillægsspørgsmål: Nicolai savler stadig i en sådan grad at vi nu har indkøbt flere savlesmække (efter ønske fra vuggestuen) - han har 16 tænder og mangler kun de 4 bageste kindtænder ... måske er det dem, der er på vej - han har dog kun haft korte perioder i sit liv uden savl så måske skyldes det ikke kun tænder.
Har du noget bud på hvornår børn bør være holdt op med at savle (kan det i øvrigt have noget at gøre med at han er forkølet!?)
Nå men bortset fra det så er det her måske vores sidste spørgsmål til dig i denne omgang (tror vores årsabonnement udløber snart!) og vi føler os meget bedre rustet til det videre familieliv - og til lillebrors ankomst om små 3 måneder!
Tak for en god brevkasse og for mange brugbare svar og overvejelser ... og rigtig glædelig jul!
Mange hilsner fra Trine & co