Brev:
Mad og vægt 9 mdr.
6. december 2006
Alder:
9 mdr.
Mad og vægt 9 mdr.
Kære Helen
Jeg har et lille spørgsmål vedr. mad og vægt.
Christian er nu 9½ måned og er i gang med at spise ”vores” mad. Hans kost ser ud som følger:
Morgen: havregrød eller øllebrød (jeg koger en fast grød på vand og gør den lind og lækker med en god portion mme). Hertil vand af kop.
Frokost: rugbrød i små tern med leverpostej, sildepølse, ost eller lign. og vand af kop. 50-100 ml. tykmælk af kop. Grøntsagsstave til at bide i.
Eftermiddag: 1 moset banan eller anden frugt. Evt. rugbrødstern igen (hvis ikke han har spist så meget til frokost). Mme af kop.
Middag: Små stykker grøntsager og kartoffel. Hertil lidt kød og sovs. Evt. frugtmos. Vand af kop. Grøntsagsstave til at bide i.
Aften: Bryst
Nat: 200 ml. vælling
Problemet er, at efter vi er gået væk fra mos, så er portionerne han spiser blevet meget mindre, og han leger hellere med maden end spise den. Han vil meget gerne spise selv og helst ikke have ske. Desværre er han ikke god til selv at få stykkerne i munden, og skal derfor have hjælp.
Vi har prøvet at lave større stykker kogte grøntsager og kartofler i stave, men dem bider han store stykker af og får galt i halsen, og så ender det med gråd. De små tern er svære at få op til munden, og er ofte helt mast ud i hånden, inden de kommer så langt.
Vi har indført ukogte grøntsagsstave, som han selv sidder og bidder i, for at han har følelsen af at være med og spise selv og få lidt succes. Samtidig får han naturligvis lov til selv at forsøge med de små stykker, samtidig med at vi hjælper ham.
Efter kort tid mister han dog interessen for maden og leger kun med den og laver alt mulig andet.
Kød er det næsten umuligt at få i ham, selvom det er som bitte små stykker af kødbolle – det virker til at han synes det er ubehageligt at have inde i munden? Før i tiden, da det var moset, så spiste han lystigt med kød i, så det kan ikke være smagen, der generer. Generelt er han ikke kræsen og vil gerne prøve det meste.
Grøden er også blevet sværere at få i ham, og der skal ikke mange skefulde til, før han mister interessen. Det hjælper ikke ret længe, at han har en ske selv at sidde og lege med. Det eneste han rigtig vil acceptere med ske er banan og frugtmos – det elsker han, men kan jo ikke få det hele tiden?! :-)
Vi er lidt bange for at han ikke får mad nok. På en måned har han taget 150 g på, mens han før det tog 150 – 250 g på om ugen. Den mindre vægtstigning er kommet samtidig med, at vi er gået fra mos til rigtig mad.
Er det normalt at man tager langt mindre på ved 9 måneders alderen end tidligere, og vil han fortsætte med vægtstigning i dette tempo?
Christian vejer 9350 g og er 76 cm. Han er fra den 22. feb. Og var 50 cm. ved fødslen og vejede 3130 g.
Som du kan se, så giver vi ham fortsat vælling om natten – ca. kl 3. Vi har prøvet at fjerne den i en periode, men han sover så uroligt og er ked af det, og det resulterer så i ingen søvn til os! Så lige nu synes vi det er lettere at give ham flasken der og så ellers få sovet godt i nogle timer.
Håber du kan hjælpe med lidt input til det med maden og også vægten.
Venlig hilsen
Christians mor