Svar: Mad og vægt 9 mdr.
6. december 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Christians mor
Det er helt normalt at børn begynder at tage minde på i 9-10 måneders alderen. På dette tidspunkt ligger de fleste børn ikke længere stille, mange kravler og de bruger rigtig meget energi og forbrænder derfor også deres mad på en anden måde.
Derudover så er det rent madmæssigt en lidt svær overgang fordi barnet ofte gerne vil spise selv, overgangsperioden er ved at være slut og barnet bruger fortsat rigtig meget energi og koncentration på at putte maden i munden og finde ud af at spise. Nogle gange tager selve det at spise maden så lang tid og kræver så meget at barnet bliver for træt - derfor kan det nogle gange være en god idé ikke at servere enten eller men både og - altså både mad i stykker (f.eks. rugbrød) og så grøntsagsmos ved siden af, som så glider lettere ned med mors hjælp.
Men så kommer problemet jo med 'selvstændigheden' for det er ikke altid at skeen og skemaden er særligt interessant og det lyder som om Christian har det lidt sådan. Måske kunne du fange hans interesse med en gaffel?
Derudover tænker jeg at de meget opmærksomme børn nogle gange har brug for hjælp til at koncentrere sig om lige netop spisningen. Hvis han er meget opmærksom på alt hvad der foregår omkring ham og derfor glemme maden og det I sidder der for, så kan det være en fordel at tænke meget enkelt omkring maden.
Det vil f.eks. være en god idé at servere maden på en ensfarvet tallerken i stedet for en børnetallerken fyldt med tegninger (det fjerner let fokus fra selve maden). Derudover vil det være en rigtig god idé ikke at servere for meget af gangen på tallerkenen. Alt for meget virker uoverskueligt og så bliver der leget mere end der bliver spist. Så ganske få stykker af gangen kan hjælpe ham til at holde koncentrationen.
Vællingen til natten er helt fin. Det er vigtigt at I alle får sovet nogenlunde:o)
En tommelfingerregel lyder at børn tredobler deres vægt indenfor det første år og det må man jo sige at Christian allerede har gjort (i en alder af 9 måneder), så han lyder ikke til at mangle noget og du bør ikke umiddelbart bekymre dig om vægten. Han bør naturligvis ikke tabe sig, men bør fortsat tage lidt på, men som du beskriver ham, så tænker jeg at det kommer stille og roligt igen i takt med at han bliver bedre og bedre til at spise.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske