Svar: Godnat og sov godt - 5 mdr.
6. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Anni
Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe dig, for det vil jeg rigtigt gerne. Men det er jo meget svært for mig at rådgive dig i en metode, som jeg egentlig ikke er tilhænger af...
Ifølge bogen "Godnat og sov godt" så kan du jo sagtens starte nu med den alder din datter har og det synes jeg da bestemt du skal forsøge. Der er ikke noget i vejen for at lære en pige på 5 måneder at falde i søvn i sin seng. Det er helt bestemt udmærket at ville det.
Det er dog metoden, som kan diskuteres. Da du nu er mest tilhænger af "Godnat og sov godt", - og det skal også lige siges at rigtigt mange forældre er glade for den bog - kunne du så ikke prøve at bruge dele fra den og ikke kører den ud i yderste instans hvor 'hjertet mangler'?
Der er jo intet i vejen for at du bruger alt det der står om fast putteritual og genkendelighed. Der er i princippet heller ikke noget i vejen for at du putter din datter, går fra hende og kommer tilbage igen.
Der hvor bogen kammer over er der, hvor barnet græder og græder og man som forældre bare bliver væk - i yderste instans kan der på 10 dagen gå 17 minutter før man viser sig igen og det synes jeg personligt ikke er menneskeligt. For mig at se kammer det også over når der står f.eks.: "Du må IKKE synge for dit barn, IKKE kærtegne dit barn, IKKE røre ved barnet og lade det tage fat i dit hår, IKKE give barnet noget at drikke" osv. Ialt er der 12 punkter som man ikke må.
Og jeg er sikker på at det virker. Det gør det da bestemt. Jeg tror bare det er nogle helt andre mekanismer som træder igang og som får barnet til at tie stille. For mig at se handler det ikke om at barnet lærer det skal sove, for mig at se, så handler det om at barnet giver op - det bliver jo ikke lyttet til, bliver ikke set - det mister tillid.
Så du må gøre, som du mener er bedst for jeres familie og du må også gerne bruge den bog. Men prøv at vælge ting ud, som hjælper dig og dit barn og sortér det fra som går imod dit mødrene hjerte.
Med hensyn til at din datter bliver mere urolig når I kommer i værelset og først falder til ro, når I tager hende op, så er det ikke mystisk. Det er jo det hun vil - op i jeres favn - det mest trygge sted i verden. Hun bliver mere urolig fordi hun ikke forstå hvorfor I kommer, når I ikke gør det hun gerne vil. Hun har jo brug for jer og brug for at I læser hendes signaler og hun stopper derfor med at græde, når I forstår hvad hun vil og reagerer hensigstmæssigt på det.
En uro kan godt være en idé nogle gange. Det får nogle børn til at falde til ro - på andre virker det modsat - men det kunne sagtens være en del af et putteritual.
Det blev til et længere svar og jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Lige nu tror jeg bare du skal tage en beslutning om at det skal være og så beslutte dig for hvordan du vil gøre og så have det godt med det. Hvis du ikke har det godt med metoden, så hjælper det ikke noget at det er dig der putter. Mon ikke det kunne lade sig gøre at både du og far forsøgte. Som jeg skrev tidligere, så er det jo okay at putte, gå, komme tilbage og det kan I jo så skiftes til.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske