Svar: Erstatning - 5 mdr.
6. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Gitte
Du har da ret i at nogle børn sover 7 timer i træk og du har da også ret i at nogle børn kan sove fra kl. 20 til næste morgen - men begge dele hører nu til sjældenhederne og hvad det sidste angår, så taler man normalt ikke børn under 9 måneder:o)
At din datter kan klare sig med en amning, når hun puttes, en amning kl 23 og en amning kl.05 er fuldstændig efter bogen og rigtigt mange forældre ville ønske det sådan, da mange børn (også på 5 måneder) har svært ved at sove på denne måde. Det vil du også kunne se ud af spørgsmålene på min side.
Når din datter sover så godt (efter min mening), så lyder det ikke som om du mangler mælk og et skal således ikke være på det grundlag at du ønsker at begynde med flaske. Hvis du generelt er træt af at amme og et eller andet sted gerne vil have at din datter begynder at få mere flaske, så amningen måske kan stoppe lidt hurtigere, så er det helt fint at du nu forsøger med en flaske.
Hvis du vil forsøge om en flaske kan ændre hendes søvnmønster, så kan du i første omgang prøve at give hende en flaske kl. 23 og se om hun sover længere på denne. Det ville være dejligt og man har jo lov til at håbe:o)
Ellers er det ofte en god idé at udskifte en amning af gange med en flaske, så du på den måde får trappet stille og roligt ned. Det vil være for hårdt både for din datter og for dig, hvis du stopper amning fra den ene dag til den anden.
Med den alder din datter har, vil hun sandsynligvis godt acceptere både flaske og bryst, men det er klart, at når du går ind og giver flaske, så stimuleres brystet ikke. Derved producerer du mindre mælk og det giver så den risiko at din datter ikke længere gider spise hos dig - det løber hurtigere og er meget lettere for hende på flasken.
Så du skal gøre op med dig selv, hvordan du har det med at amme. Du kan sandsynligvis sagtens give en enkelt flaske til natten eller en flaske en enkelt gang, hvis du skal et eller andet. Men hvis du begynder at give flasken flere gange dagligt, som et fast mønster, så vil der være den risiko at din datter vil fravælge brystet og det skal du så være parat til:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske