Brev:
Søvn, mad og morsyg?
6. december 2006
Alder:
10 mdr.
Søvn, mad og morsyg?
Hej Helen
Tak for en dejlig brevkasse, der tit har givet nogen gode råd/svar på de løse spørgsmål der popper op med en ny verdensborger.
Jeg skriver vedr. vores dreng på 10 mdr. som vejer knap 12 kg og måler omkring 80 cm. Ved fødsel 3,168 kg samt 51 cm. Så der er lidt gods i ham.
Vi er her medio November flyttet fra en lejlighed til et helt ny og større hus. I den forbindelse har vi givet ham hans eget værelse samt seng. Indtil flytningen sov han grundet pladsmangel i vores seng.
I opstartsfasen med egen seng gjorde vi en del ud af, at sengen stod i soveværelse de første par dage, samt at da den blev flyttet sov vi et par nætter i hans værelse.
Siden vi er flyttet er der sket en masse ting med ham. Han snakker mere, er mere interesseret i vores og egen mad, samt er blevet mere mobil (tæt på at kravle, men kommer alligevel frem med høj fart). Generelt en gladere dreng der gerne vil nusse næse, krammes og tumles med, men også er begyndt at vise EN DEL TEMPERAMENT! (bider, slår, niver til tider med et blik der siger det her skal gøre ondt, samt kaster med ting).
Er det noget man kan gøre noget ved eller? Her tænker jeg på snarlig start i institution?
Ydermere er der nu kommet tænder på vej, så må sige at han får en på "opleveren" for tiden.
Nå men til mit/vores virkelige spørgsmål.
1) Siden han kom til verdenen har det oftest været mig moderen der har stået for nattetjans samt putning om aftenen, grundet min mand har et arbejde der til tider kræver lange arb.dage. Han aldrig har været glad for sut og ik har fundet på noget andet som trøsteting endnu, da han ellers kun kan trøstes ved at være i armene og gåes med og som regel er det kun mor der duer når det er værst (hun er dog i perioder ved at have lange arme og en øm ryg).
Er der noget/nogen ting man evt kan give ham/hjælpe ham med?
2) Han bliver puttet ca kl 18.30-19.00 med godnatlæsning, dæmpet lys efterfulgt af sang, mens han får en flaske med ca. 150 ml. modermælkserstatning efterfulgt af bøvs og tandbørstning i sengen. Når mor gør det går det oftest uden problemer, men når far eller mormoderen, som vi har brugt som barnepige/hjælp i forbindelse med flytningen, bliver han meget ked af det tilnærmelsesvis hysterisk, ligeså snart han er i mine arme igen falder han til ro på under 5 min.
Dette har nu bevirket, at farmand næsten har opgivet projekt putning. Han hælder efterhånden mest til metoden "GODNAT OG SOV GODT" hvor jeg hælder mest til Sov igennem uden gråd".
Findes der nogen gylden middelvej eller er det kun en midlertidig periode han gennemgår. Indtil nu har jeg selv brugt forklaring med flytning, mange nye ting samt tænder, men holder den i længden?
Vi har en udfordring der hedder han skal passes ude i weekenden d. 15-16 december, og her skulle barnepige mormor jo gerne kunne gøre det uden for meget ballade.
3) Han sover stadig ikke mere en 3 - 4 timer af gangen om natten, hvordan hjælper vi ham på vej til det efterfølgende. Er der noget med hans madrytme vi kan gøre anderledes. Han spiser stort set ik 3 store og 2 små måltider, men spiser ofte 5 små af ca 1/2 til 1 dl. Måltiderne bliver suppleret med vand
Hans døgn rytme ser nogenlunde sådan ud
0500-0600 vågner kommer ind til mor og får en ammetår, sover herefter lidt igen
0700-0800 vågner igen står op får lidt grød herefter bad, tøj på og lidt leg
0930 ca. får lidt grød eller bolle med smøreost, eller hvad jeg finder op
1000 ca puttes i barnevogn trilles en tur og sover
1100-11.30 vågner
frokost, ofte rugbrød eller noget mos
1330-1400 får lidt rugbrødshapser eller mos
1415-1500 puttes her atter i barnevogn og trilles en tur, sover som regel 1/2 til 1 time igen.
1600 ca vågner leg og lidt frugt gerne æble, banan, klementin, melon
Nogengange søger han efter mit bryst inden aftensmad og får her en lille "hyggetår"
1700-1745 spiser ham og jeg aftensmad. Ofte får han kartoffelmos med forskelligt mos til. Han har endnu ik rigtig villet have spaghetti og ris, som regel med stille musik i baggrunden.
1815-1830 ca. ren ble, nattøj på samt lidt hygge
1845-1900 læse 1-2 bøger, 1 flaske m.e 150 ml. samt sang.
22-2300 vågner 1 fl. med ca 200 ml. vælling
0300 vågner (her er jeg begyndt at give ham vand, men han overgiver sig ik så nemt til vandkoppen )
4) Han har endnu ik sovet i sin egen seng i dagtimerne. Enten har jeg lagt sammen med ham eller også er han blevet trillet i barne/klapvogn. Er der nogen måder man kan lære ham at sove alene i sengen i dagtimerne eller kommer det af sig selv når han kommer i institution?
5) Han skal snart starte i Institution/dagpleje ca 14/12, hvilket jeg mener han er meget klar til. Han elsker når vi har børn på besøg og ik mindst at se på andre børn. Ydermere er han ik specielt bange for fremmede mennesker og har aldrig været det. Jeg kunne hvis jeg ville nok starte på arb.markedet igen 1 januar, men har efter lidt overvejelse spekuleret i at vente til 1/2 for dels at give ham en god start, men også for at få evt start sygdomme mv. brændt af inden jeg selv starter i et nyt job. Er den ide helt tosset eller?
Endnu engang tak for en god og informativ hjemmeside. Og på forhånd tak for hjælpen
Glædelig Jul
H og B