Svar: Søvn, mad og morsyg?
6. december 2006
Alder:
10 mdr.
Kære H og B
Tak for jeres brev, som jeg vil besvare i den rækkefølge spørgsmålene kommer:o)
Med hensyn til temperament, så vil børn i hans alder ofte have meget svært ved at give kærtegn - det kammer ofte over i enten bid eller slag, og hvis det handler om at han prøver at være kærligt, så må I vise ham vejen ved at "aae" med hænderne og sig nej, når han kommer til at tage for hårdt fat.
Hvis det er vrede og det som i beskriver "et blik, som siger det skal gøre ondt" så skal han have et meget bestemt Nej og så skal han sættes ned. Det vil sige at hvis I sidder eller står med ham, og han slår ud efter jer, bider osv. så sæt ham fra jer imens I siger nej. Det er betydeligt lettere for ham at huske og forstå at det var forkert, hvis der følger en handling (som at blive sat ned) med. Aldrig en handling som at slå igen, naturligvis:o)
Med hensyn til en putteting, så er det jo ikke alle børn som har dette og de klarer sig fint uden. Det kan dog være en god idé at forsøge at finde en ting, da han jo snart skal passes ude og en puttebamse eller lignende her vil virke som en substitut for mor. Prøv derfor at lægge mærke til om han interesserer sig mere for en bestemt lille bamse end for andre.
Nogle børn sover faktisk også med hårdere ting, fordi de finder roen ved det - det kan være en bestemt bil, en bog eller lignende. Og så er der også børn som har glæde af en sutteklud (f.eks. stofble med en sut) selvom de ikke bruger sut. Andre børn falder til ro ved musik, så det at I plejer at bruge musikken når I spiser, kunne godt være en mulighed hos jer. Der er naturligvis børn som ville blive mere aktive af det, men der er bestemt også børn som bedre falder i søvn ved lyden af stille musik.
Man kan godt lave en gylden middelvej omkring putning. Der er ikke noget i vejen for at I begynder at lære jeres dreng at sove i sin egen seng og meget gerne nu, da han jo kun bliver mere og mere bevidst. Det vil være oplagt at skabe nye rutiner og ritualer nu, hvor værelset og det hele alligevel er nyt og det er en god idé at I putter ham med fast ritual, som I også allerede gør.
Det er naturligt at han protesterer hvis andre end mor forsøger sig, da det er mor som har stået for putningen stort set hele hans liv - dette er således det genkendelige ritual og dermed trygheden for ham nu. I forbindelse med institutionsstart kan det således fortsat være en tryghed for ham at mor fortsat er en del at putningen, men der er jo intet i vejen for at far også deltager - så I et eller andet sted putter begge to. I begyndelsen lidt mere samtidig og stille og roligt bliver det så lettere for far at afløse mor.
Det er slet ikke sikkert at det får betydning for hvordan han sover i institutionen. Tit går det helt forrygende fordi rutinerne der bare er helt anderledes og han gør ligesom de andre børn:o)
For at lære jeres dreng at ligge alene og falde i søvn, så kan det være en mulighed at være i nærheden, altså ikke gå for langt væk og heller ikke sidde eller ligge hos ham. Det kan f.eks. være en idé at tage strygetøjet med på værelset eller lige udenfor døren, så I foretager jer noget imens han skal sove. Så kan han se at I er der og I kan stille og roligt huske ham på, at nu skal han sove og I er der og passer på ham. Rejser han sig i sengen, så kan I lægge ham ned, putte ham igen og fortsætte med jeres strygetøj.
At gøre det på denne måde kan godt være med til at give ham trygheden ved at ligge i sin egen seng og falde i søvn der.
Ting tager tid og det kan godt være at mormor får sin sag for, når hun skal passe ham. Det er jo så heller ikke hjemme han skal passes. Men det kan også sagtens være lige det der skal til for at han så pludselig sover - også om natten. Det er jo nogle gange sådan, at børn sover helt anderledes, når forældrene ikke er til stede (både i den ene og den anden retning). Så I må se hvordan det går og føle tryghed ved at mormor i hvert fald vil ham det bedste, så på den måde lider han ikke nød.
Jeres drengs døgnrytme ser umiddelbart fin ud. Det er langt bedre at han spiser hyppigt og så små mængder end få og store mængder. Det er også vigtigere at bibeholde hans interesse for mad og lyst til at spise, end at fokusere på hvor meget der glider indenbords.
Det at han vågner om natten kan skyldes mange ting. Det kan godt være det, som heder vanebetinget afbrudt søvn, som måske skyldes at I altid har været hurtige til at reagere på ham om natten, netop fordi I altid har sovet sammen. Det ændrer sig jo så nu.
Det kan også skyldes det at I jo nu har nye rutiner, nyt værelse, nyt hus osv. og det at flytte er en stor omvæltning og noget man ved stresser børn. Det betyder ikke at jeres flytning er skidt for jeres dreng, slet ikke, det betyder mere at han nu oplever så meget om dagen, at han også drømmer mere om natten. Prøv derfor kun at reagere, hvis det er nødvendigt. Hjælp ham med at skifte side, evt. få en tår vand, bliver puttet igen og på den måde komme videre i søvnen.
I dagtimerne vil det være udmærket at I også forsøger at putte i egen seng, når det ikke er muligt med barnevognstur. Igen kan I om dagen forsøge det samme som om aftenen, at være til stede (f.eks. strygetøj) og se om det på sigt kan give ham tryghed nok til at han lærer at falde i søvn der.
Det kan godt ændre sig i institutionen, men det kan også sagtens være at han sover så godt der og pædagogerne fortæller at de putter ham og så går der ikke mere end 2 minutter så sover ham - og hjemme er det fortsat rigtig svært. Sådan er det nogle gange og det handler om at vi hjemme jo har en helt anden rutine og historie med os. Men I skal ikke tage bekymringerne på forskud.
Det lyder som en rigtig god idé med en lang indkøring, når I har den mulighed. Det vil jo være en super mulighed for at give ham nogle lidt korte dage og samtidig kunne have ham hjemme, hvis han starter med at lægge sig syg - 7, 9, 13 - det håber vi ikke. Men det lyder rigtig dejligt og jeg synes bestemt I skal benytte jer af at have den mulighed.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Tak for jeres pæne ord og også en rigtig god jul til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske