Svar: Datter græder når hun skal sove
7. december 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Mette
Jeg kan godt forstå at du gerne vil have at din datter kan falde i søvn uden gråd og uden at skulle vugges i favn. Gråd kan være rigtigt opslidende og at blive vugget bliver jo meget tungt i længden.
Min umiddelbare tanke er at det er en periode I skal igennem. Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du har en rigtig fin lille pige, som er meget nysgerrig og som er begyndt at følge rigtig godt med i verden omkring sig. Hun er en pige som normalt er glad og tilfreds, spiser, trives og som faktisk har det rigtig godt - det er kun, når hun skal sove at hun bliver ked af det. Er det rigtigt?
Måske skulle du derfor prøve at se, om du kunne putte hende lidt før, så hun ikke bliver for overtræt. Det kan være svært at finde det rigtige tidspunkt, men prøv så småt at se lidt på klokken - hvor længe er hun vågen af gangen, måske skulle hun sove lidt nu osv. Og på den måde prøve at putte hende lidt før hun egentlig begynder at blive for pylret.
Nogle børn sender tydelige signaler og man er ikke i tvivl om at de er trætte, andre børn kan være rigtigt svære at aflæse, simpelthen fordi de er så nysgerrige og så meget på, at de ikke selv siger fra. Du beskriver selv meget fint at det virker som om hun har svært ved at give slip og finde roen - og det er lige sådan det er. Det er super flot set af dig.
Det kan derfor være en god idé at du hjælper hende med at blive skærmet for indtryk, når hun skal sove. Det kan være ved f.eks. at svøbe hende, at putte hende i lift eller barnevogn med kaleche, hænge en stofble eller lignende op over kalechen, så hun ikke kan kigge ud osv.
Hendes egen seng kan gøre mere huleagtig ved at bruge en sengerand og igen ved at holde hende svøbt, når du lægger hende fra dig. Det du gør nu, med at lægge hende lige før hun falder helt i søvn er lige præcis det rigtige at gøre og du er således godt på vej.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner og ved at bruge en varmedunk eller lignende på madrassen før barnet puttes. Hvis man gør dette er det dog meget vigtigt man sikrer sig at sengen ikke er for varm, da børn ikke må overophedes pga risikoen for vuggedød.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Det er ikke sikkert at du kan undgå gråden helt, fordi hun er en meget opmærksom pige og derfor er det naturligt at hun protesterer, når du ligesom siger at nu er det slut. Men det du beskriver lyder helt naturligt og du gør det på en fin måde. Det er normalt at det nogle gange vil tage op til en ½ time at få ro på hende, andre gange sover hun i løbet af få minutter - det er okay.
I den nye bog "Sov godt" står bla. omkring gråd: Gråd opstår sjældent fordi forældre gør noget forkert. Nogle børn græder blot mere end andre. Måske har barnet behov for at græde - det kommer af med 'overskudsenergi' og har det således bedre efter en kort grædetur.
Jeg er heller ikke tilhænger af at lade børn græde og jeg kan sagtens sætte mig ind i de følelser det vækker hos dig. Men jeg tror det er meget vigtigt at du prøver at skelne din datters gråd fra hinanden og det du skriver er jo netop, at det er når hun har svært ved at give slip. Det bedste du kan gøre er at være der for hende, som du er og give hende trygheden - du forlader hende ikke når hun er så ked af det.
Det er vigtigt at du lytter til din intuition og sådan lyder det allerede. Jeg er derfor sikker på at tiden arbejder for jer alle:o)
Rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske