Brev:
Sover meget, spiser lidt
7. december 2006
Alder:
2 mdr.
Sover meget, spiser lidt
Hej Helen
Jeg har for 2 måneder siden født en dejlig datter. Hun var vejede 3800 gram, da hun kom til verden og har spist rigtig godt lige siden. Min mælk løb til allerede på 2. dagen, og lige siden har hun kunne få, hvad hun har brug for hos mig. Hun vejede 6,1 kg på sin 2 måneders fødselsdag.
Problemet, som jeg godt kunne tænke mig dit svar på, startede for godt en uge siden. Pludselig begyndte hun ikke længere at ville have mad hver 3-3½ time, men kunne sove fra kl. 20 til kl. 5-6 om morgenen uden spisepauser. I startede virkede det som om, hun kompenserede om dagen for den mad hun ikke fik om natten, og jeg tænkte bare: Dejligt... så får hun nok mad, samtidig med at vi får nattero.
Men de sidste par dage, vil hun heller ikke rigtig spise om dagen. Dvs. nogle gange kan jeg godt lægge hende til - og hun spiser lystigt, men hun gør ikke opmærksom på sult, jeg skal selv insisterer på, at nu er det spisetid.
Andre gange - når der er gået 5-6 timer siden hun sidst spiste - kan jeg forsøge at lægge hende til, og så går hun helt amok. Græder og græder og bliver til sidst helt umulig at arbejde med. Hvis det lykkes at få hende dysset ned, kan det lade sig gøre at få hende til brystet alligevel.. og så er hun jo som regel sulten. ...
...
Det tredje scenario er, at når hun begynder at græde simpelthen fordi hun MÅ være sulten, og hun igen går amok, når jeg forsøger at nærme mig med brystet. Hun vil simpelthen ikke have det. Ofte lykkes det til sidst at "tvinge" hende til brystet.
Det skal også nævnes, at hun er er meget fremmelig pige (sige sundhedsplejersken). Det betyder, at hun er 100% på, når hun er vågen, griner, smiler, snakker og er med på den værste. Det betyder, at hun ofte også kan blive meget træt, så træt, at hun græder indtil hun kommer ind i sin seng. Og græder hun af træthed, så er det helt, helt umuligt at få hende til brystet - også selvom hun bør får noget at spise, og så er der ikke andet at gøre end at lægge hende i seng.
Jeg har også forsøgt at fiske hende op af sengen omkring midnat for at få lidt mad i hende. Sidst, jeg prøvede gik hun helt amok, ville ikke spise, og jeg måtte pænt lægge hende i seng igen og vente til kl. 5 med maden.
Jeg er bange for, at hun ikke får nok at spise og begynder at tabe sig. Og samtidig kan jeg ikke forstå, hvorfor hun pludselig har ændret sig sådan og gået fra at være et lille madøre til at mene, at hun kan klare sig uden mad.
Jeg håber, at du kan kaste lidt lys over dette for mig.
Kærlig Hilsen
Karen