Svar: Pludselig småtspisende
7. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Dejligt at høre at det går godt og tak for dine pæne ord:o)
Der kan være flere grunde til at din dreng pludselig afviser skemaden eller rettere sagt, siger fra, når han har fået lidt. Det lyder i hvert fald som om han trods alt smager på det og det så er derefter han lukker munden sammen.
Jeg tror, som du selv er inde på, at han trænger til fornyelse - han gider ikke det der grød og kedelige grøntsager mere - han vil have nyt, nye smagsoplevelser og det varer jo heldigvis heller ikke så længe før han kan få det.
Glutenindholdet er størst i hvede og der er ikke ret meget gluten i havre og rug. Derfor kan man godt omkring 6 måneders alderen begynde med disse grødtyper (havregrød og øllebrød), som forøvrigt også er gode til at holde gang i maven.
Omkring 6 måneders alderen kan du også skrue op for grøntsagsindtaget og her må han også begynde at få lidt kød og fisk, brødskorper at bide i osv. Der er altså lys forude.
Det kan naturligvis også handle om tænder eller andet, som generer ham og så skal du være opmærksom på at give ham noget at drikke under måltidet. Det at drikke, fjerner også fokus fra skeen lige et øjeblik og så er han måske klar igen.
Jeg synes ikke der er grund til at skrue op for amningerne, hans spiselyst skal nok komme igen.
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvorvidt du giver ham hjemmelavet mad eller købt mad. Måske skulle du prøve at variere dette også, så han får lidt af hvert - simpelthen fordi det også kunne give nye smagsvariationer.
Fortsat held og lykke med ham - og det er okay at drengen er glad for sin mor:o) Glædelig jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske