Svar: Hvad kan jeg bruge mod reflux?
7. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Det lyder fornuftigt at få jeres lille dreng undersøgt og udredt for reflux. Hvis de på sygehuset finder ud af at det er dette han har, så kan man også behandle det med medicin. Her i Danmark bruger man bl.a. 'Losec' til behandling. Det undrer mig dog at man taler om og overvejer reflux, da du skriver at han gylper meget sjældent?
Det er korrekt at man tidligere har anbefalet johannesbrødkernemel eller aprestagum, som det også hedder. Det kan købes på apoteket. Jeg mener dog at sundhedsstyrelsen har været fremme med en meddelelse om at dette ikke bør bruges og at man i stedet skal bruge en speciel erstatning.
Det hedder Enfamil AR og kan i Danmark købes på apoteket. Det er en erstatning som er tilsat gelatineret risstivelse i en mængde påp 30 % af kulhydratet. Den specialbehandlede stivelse tykner først, når modermælkserstatningen kommer ned i maven. Sundhedsstyrelsen skriver at effekten af dette produkt er dokumenteret og at det kan anbefales til børn som har udtalt gylpen og opkastninger som det ses ved gastro-øsofageal reflukssygdom. Det bør ikke gives til børn som har en almindelig fysiologisk smågylpen.
Man kan jo vurdere om det vil være relevant at begynde med denne erstatning, da jeres dreng jo kun får modermælk på nuværende tidspunkt og måske vil skemaden hjælpe jer ligeså godt. Igen fordi du skriver at han kun har gylpet 10 gange i sit liv, - og det må vel betegnes som almindelig fysiologisk smågylpen.
I kan begynde med grød af ris, majs, hirse og boghvede. Og I kan begynde med grøntsagsmos lavet af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash og lignende milde grøntsager.
Begynd med ganske få skefulde (4-5 tsk. fulde) og øg langsomt over 1 uge eller 14 dage alt efter hvordan jeres dreng er til at spise. Nogle børn har rigtig svært ved at finde ud af teknikken med at spise med ske og føre maden med tungen bag til svælget - for andre går det let. Derfor er det forskelligt hvor hurtigt I kan gå frem.
I begyndelsen giver I ham kun 1 gang dagligt, men når det går godt, - han åbner munden, spiser, synker, åbner munden, spiser, synker osv. og hans mave følger fint med - så kan I forsøge med 2 gange dagligt. Det er i princippet bedre med lidt 2 gange dagligt end en stor portion. Det vil sige at når han begynder at kunne spise en lille dl. eller mere, så kan han få en dl. 2 gange dagligt efterfulgt af mælk, og det kunne så være f.eks. grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen (så kan det tage udgangspunkt i den mad I andre spiser).
Han må gerne få vand at drikke til skemaden og det kan gives af en lille kop eller måske et snapseglas.
Jeg synes som sagt at det lyder som en rigtig god idé at få jeres lille dreng undersøgt, også fordi I tidligere har haft problemer med at han reagerede på bl.a. mælk. Det lyder fornuftigt at få en afklaring - det giver også jer lidt ro i sjælen og forhåbentlig også nogle retningslinier for, hvordan I så kan forholde jer.
Held og lykke med det hele og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske