Brev:
Afhentning i dagplejen
7. december 2006
Alder:
13 mdr.
Afhentning i dagplejen
Kære Helen
Vi har før haft glæde af dit råd, så nu prøver vi igen :-)
Vores datter på 13 mdr. bliver meget, meget vrøvlet når jeg (mor) henter hende i dagplejen. Hun har været i dagpleje, siden hun var ni måneder. Hun kan være superglad og pjattet, men så snart jeg træder ind ad døren, bliver hun vrøvlet og græder. Når hun ser mig, flygter hun i den anden retning eller hen i armene på dagplejemoderen. Hvis jeg prøver at tage hende op eller give hende et kys eller knus, går hun i bro og hyler i vilden sky.
Jeg er holdt op med at tage hende op med det samme, når jeg kommer. I stedet sætter jeg mig på gulvet, taler til hende og lader hende tage initiativet til at komme hen til mig. Nogle gange går det fint, andre gange fortsætter vrøvleriet. Det går som regel over, når vi sætter os ud i bilen. Men ofte starter det igen, når vi kommer hjem. Men hvis hun bliver passet af f.eks. farmor, er der aldrig problemer.
Det samme sker, hvis min mand har hentet vores datter, og jeg kommer hjem fra arbejde. Også her kan hun blive vrøvlet og ked af det, når hun ser mig. Hun kan være rigtig svær at gøre glad igen. Men er mest tilfreds, hvis hun sidder i armene på en af os.
Jeg sørger altid for at give hende god opmærksomhed, når vi kommer hjem. Leger med hende og knuser og krammer hende. Min mand oplever det slet ikke i samme grad. Hun lyser som regel op i et stort smil, når han træder ind ad døren.
Det er utrolig frustrerende, når man har glædet sig til at være sammen med hende og selv er i godt humør. Jeg kan ikke lade være med at blive irriteret og frustreret, og det kan hun vel mærke!? Har du et godt råd til, hvordan jeg skal tackle hendes måde at modtage mig på? Og hvordan jeg hjælper hende ud af vrøvleriet.
Med venlig hilsen
Marianne