Svar: Afhentning i dagplejen
7. december 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Marianne
Nu er jeg jo ikke børnepsykolog og det er umiddelbart derfor lidt svært for mig at gennemskue, hvorfor hun reagerer sådan på mødet med dig, i forhold til når hun f.eks. mødes med far, efter en lang dag.
Det hænger dog sandsynligvis sammen med hendes binding, hendes tilknytning til dig og hun føler måske et eller andet sted ubevidst, at hun hos dig og sammen med dig, skal være eller kan være lidt mere lillepige agtig. Det lyder jo som om hun gør sig lidt yngre end hun egentlig er - selvom hun jo stadig bare er en lille pige.
Jeg tænker derfor at du skal prøve ikke at have for store forventninger til hende, men bare prøve at behandle hende lidt som 'en lille pige' - lade hende pusse og nusse, hjælpe hende med at blive klædt af og på osv.
Samtidig tror jeg dog også at du skal forsøge at fjerne fokus fra den opførsel, altså forsøge at finde opmærksomheden på noget andet. Det kunne være en lille ting du havde med, når du hentede hende - i princippet kunne det jo bare være en pakke rosiner eller en mandarin og en anden dag kunne det så være en pixibog, som I kunne læse sammen, når I kom hjem.
Altså på en eller anden måde prøve at finde en balance imellem at lade hende være lillepige og ikke stille for store krav, et eller andet sted prøve at lade som ingenting, når hun er sådan. Og så på den anden side forsøge at sætte fokus på noget nyt, så hun ligesom kommer ud af den rolle, hun lige nu sætter sig selv i.
Derudover er det meget vigtigt at du er opmærksom på, hvad det gør ved dig, da det er helt klart at din reaktion også spiller ind. Du skal kunne rumme hele hendes følelsesregister uden at tage det personligt, men prøve at være tilstede og holde dit eget humør højt - ingen irritation, frustration, ikke blive såret og ked af det - men prøve at komme videre, med fokus på noget andet.
Det er rigtig svært, men jeg er ret sikker på at tingene nok skal ændre sig. Glæder mig til at høre hvordan det går og om noget af det jeg siger mon kan virke - så bliver jeg jo også lidt klogere.
Rigtig meget held og lykke med det hele og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske