Brev:
Stadig forstoppelse
8. december 2006
Alder:
6 mdr.
Stadig forstoppelse
Hej Helen
Nu skriver jeg lige til dig igen, fordi den stadig er gal med min datters mave. Hun er stadig meget forstoppet. Hun er nu knap 6 1/2 md gammel og vejer ca. 7,5 kilo og er 69 cm lang.
For ca. 3 uger siden fik hun lige pludselig diarré. Hun lavede i bleen 5-6 gange om dagen og hendes hale var ildrød med blæner og det hele. Det fik vi nu hurtigt styr på med det gamle husmoderråd kogtvandsklude :-) Vi stoppede selvfølgelig med laktulosen som vi var oppe at give 10 ml i døgnet af. Selvom det var træls med meget diarré var det dog bedre end konstant hård mave og hun havde det også bedre i denne periode end hun ellers har det.
Nå, men fra den ene dag til den anden blev det altså meget hårdt igen og vi begyndte igen med laktulosen, men den har altså ikke rigtig så meget effekt. Der har ikke været ændringer i hendes mad i den periode, så vi kan ikke rigtig forstå det.
sådan ser hendes dag ud for tiden:
op kl. 6.30-7.00 og drikker ca 60 ml mme eller får kl. 7.30 havregrød/hirsegrød med revet æble m. vand af kop (spiser ca 1/2 dl)
8.00 -9-9.30 morgenlur (drikker 60 ml mme hvis hun ikke fik om morgenen)vand af kop
10.00 havregrød m. vand af kop(hvis ikke hun har fået det om morgenen) eller 60 ml mælk
12.00 frokost med kartoffel/grønsagsmos m. farsbolle m. vand af kop (jeg bruger mange forskellige grøntsager som broccoli, gulerod, porrer, blomkål, pastinak, lidt majs osv) Hun spiser ca. 1/2-3/4 dl - et par skefulde frugtmos til dessert (enten sveske, pærer, æble eller en mandarin båd som hun sutter på eller et stykke pærer (hun kan godt lide at få noget hun kan holde ved og selv styre ind i munden:-)
13-14.30/15 middagslur
15- mme 150-200 ml
16- er hun nogle gange sulten og så giver jeg hende en smule grød (færdiglavet fuldkornsgrød) og/eller lidt frugtmos
18.00 aftensmad 1/2-3/4 dl grøntsagsmos m. farsbolle og vand af kop (har også prøvet karrysauce på og det elsker hun) Nogle gange får hun øllebrød til aften og det kan hun også godt lide
19.00 i seng med en flaske mme drikker ca. 100-150 ml
23 vi tager hende op mens hun sover og hun drikker 200 ml
06.30 vågner igen
Jeg bruger en del mme i madlavningen og bruger også en del til at hælde på hendes mad.
Jeg er sikker på at hun ikke får væske nok og jeg tilbyder hende vand af en kop i løbet af dagen, men det meste løber ved siden af. Hun vil ikke have vand i sutteflasken eller tudekoppen, så det er lidt svært at få mere i hende.
Vi er virkelig frustreret over hendes forstoppelse og bliver oftere og oftere nødt til at give hende glyctyl i numsen for at hun kan få det ud. Hun er dybt ulykkelig når hun ikke kan komme af med det.
En anden ting er også at vi nu kan mærke at hun nemt keder sig. Hun gider ikke selv ligge og lege ret lang tid ad gangen. Vi skal vist også til at skifte hendes legetøj ud med noget mere spændende og ikke så spædbarnsagtigt. Hvilke legesager er gode for deres udvikling på nuværende tidspunkt?
Jeg går en tur i klapvognen med hende hver dag og vi synger og danser herhjemme. Vi går rundt og udforsker huset leger lidt vilde lege med svingtur osv. Det kan hun godt lide, men hvad kan man ellers lave med dem?
Hun er MEGA morsyg. Når min mand passer hende når jeg fx er til træning og kun er væk i to timer så er hun ret utilfreds hele tiden og han kan knapt ligge hende på gulvet. Hun pyldre hele tiden lige indtil hun ser sin mor så er hun et stort smil og griner og snakker...det er selvfølgelig rart for mig, men også en smule frustrerende og ikke mindst for min mand. Hun er ikke tryk når der er andre og vil slet ikke over til dem.
Er det normalt i denne alder eller kan vi gøre noget for at det bliver bedre?
Puhh det var vist en lang smørre, håber ikke du er gået helt kold:-)
Med venlig julehilsen
Mette