Svar: Stadig forstoppelse
8. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Det lyder jo umiddelbart som om jeres datter ikke kan klare sig uden laktulose og derfor bør begynde med dette igen, måske kan hun så klare sig med lidt mindre og stille og roligt kan I forsøge at trappe hende ud, men ikke stoppe fra den ene dag til den anden.
Derudover så synes jeg faktisk at I skal have lægen med på sidelinien. Det kunne jo være at lægen havde en anden idé eller syntes at I skulle forsøge med noget andet afføringsmiddel. Når hun er så massivt forstoppet som hun er, så synes jeg det vil være rigtig godt at lægen følger jer og rådgiver jer, da det har enorm stor betydning for hendes trivsel generelt.
Med hensyn til pylren og det at hun virker svær at stille tilpas så er dette helt normalt for hendes alder. Mange forældre oplever faktisk deres børn lidt 'anstrengende' i 6 måneders alderen fordi de skal underholdes hele tiden og selvom man nærmest føler man står på hovedet for dem, så er de alligevel meget utilfredse. Ofte kommer der omkring 6 måneders alderen også et ønske fra forældrenes side om at barnet skal være lidt mere 'sig selv', sove på eget værelse, lege med sig selv i mere end 10 minutter osv. og de to ting hænger ikke altid sammen.
Ofte vil far (og det er ofte far) også begynde at kræve at få sin kone eller kæreste lidt tilbage. Nu er den lille blevet ½ år, så nu må det være på tide at han får lidt opmærksomhed igen. Så 6 måneders alderen er en alder som giver forandring på forskellig vis.
Med hensyn til underholdning i denne alder, så er det meget bevægelege, som I allerede bruger. Børnene elsker luftture, som får det til at kilde i maven. Bevægelege er dog også lege på gulvet,- hjælpe med at trille omkring, krybe osv. Lege med lyd er også sjovt - det kan være at 'spille på munden' hvor du lægger din hånd over hendes læber imens hun siger lyde og løfter hånden hele tiden. Det kan også være læbelyde, hvor man lærer hende at sige brrrr, eller prrr, - lidt som en hest.
Brug dig selv, lad hende kravle hen over dig, så I tumler sammen. Lad hende sidde i barnevogn og opleve verden, bolde af forskellige slags (bolde med huller, bolde med ting i, vand i, bolde af stof, en stor badebold, en bold med snor i, aktivitetscenter, køkkenting - skeer, piskeris, grydelåg, bagepapir, ting som kan flyde i badekaret, stor fløjte, papbøger med store billeder, legetøj med lyd og lys, musik, ride ranke leg, rim og remser osv. Se i butikkerne efter legetøj som passer i alderen 6-9 måneder, så er der noget at ønske sig til jul:o)
Lad hende se folk an, lad hende sidde hos dig og betragte andre på afstand så hun bliver mere modig. Lad være med at overdrage hende til andre med det samme, men lad hende lige finde ud af at det er okay. Lad også andre få at vide at de lige skal holde lidt afstand til hende og lade hende selv begynde at finde dem og henvende sig (helst fra din arm eller dit skød). Det kan ofte virke meget overvældende for børn i den alder, når andre mennesker kommer tæt på og gerne tager dem op. Det kan være direkte grænseoverskridende og det skal man acceptere.
Far er naturligvis ligeså god som mor og når hun er hos far, må du prøve at virke helt naturlig omkring det og måske pjatte lidt med hende fra afstand.
Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske