Svar: Ammes 2 gange om natten og 8 mdr.
9. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Hanne
Jeg hører heller ikke til dem der mener at børn skal græde sig i søvn, så jeg har fuld forståelse for din holdning.
Det lyder meget sandsynligt at din dreng er ved at få tænder og at det spiller ind på hans nattesøvn. Du kan hos lægen få en recept på 'Dolodent' som er et lokalbedøvende middel, du smører på hans gummer og så kan det tage det værste af smerten lige når tænderne bryder igennem.
Det er på recept fordi man ikke bare må hælde det i barnets mund, da det så vil kunne bedøve hele svælget og derfor være farligt. Det er derfor der skal en læge ind over. Men putter man det på gummerne, så kan det virke rigtig godt - i hvert fald på nogen børn.
Derudover tænker jeg at det er vigtigt at give din dreng trygheden og for ham er det brystet. Du må derfor gerne lægge ham til, men jeg synes også du skal være opmærksom på at han ikke skal spise for meget. Så tilbyd ham brystet og forsøg så, når han har suttet lidt og er faldet til ro, at lirke brystvorten ud af munden på ham igen. Så han stille og roligt lærer at sove videre uden at skulle fyldes op med mælk - det bliver en uvane og skidt for appetitten. Så måske du kan få det ned på 3-5 minutter.
Mon ikke tandfrembrudet også kan spille ind på lysten til at spise? Med hensyn til grøntsager, så er der ikke andet for end at blive ved. Du kunne måske prøve at lave lidt grøntsagsmos og komme på hans rugbrødshapsere, hvis han kan lide det. Du må godt komme lidt hvidløg og måske lidt almindeligt tørret krydderi som timian og oregano i mosen - altså så det smager af noget. Du kan også bruge smøreost og blande i lidt ærtemos eller sammen med forskellige smagfulde grøntsager.
Fortsat held og lykke med ham og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske