Brev:
Søvnbehov 10 måneder
9. december 2006
Alder:
10 mdr.
Søvnbehov 10 måneder
Kære Helen
For en måneds tid siden skrev jeg til dig, da min datter vågner efter en halv time med gråd når hun skal sove. Det gælder hendes lure om dagen. Hun har aldrig sovet meget om dagen, men var for et par måneder siden inde i en god periode hvor hun sov 1 - 1½ time. Nå, men problemet er altså ikke løst.
Jeg nærmest holder vagt ved barnevognen som du sagde, så hun ikke føler sig forladt, men stadig det samme mønster, vågner efter ½ halv time, nogle gange hvis jeg er heldig 3 kvarter og har så meget svært ved at sove videre, hvis jeg ikke går med vognen.
Jeg er ved at være godt træt af at vandre rundt med hende, og vil høre om det er noget du har hørt om før og om du har et godt råd??
Min mor er lige nu kommet tilbage med hende fra gåtur - sagde at NU sov hun, men to min. efter hun stillede vognen skete det samme....
Derudover er jeg lige holdt med at amme, hvilket hun tager helt flot. Mønsteret er det samme som da hun blev ammet. Ved 4 - 5 tiden vågner hun (er også vågen nogle gange gennem natten, men da kan vi som regel få hende til at sove videre ved at holde i hånd og med et stille shhh) og kan kun sove videre hvis hun kommer til os. Nu får hun kamillete i stedet for den ammetår hun tidligere sov videre på - og nu af hendes dejlige far, som gør hvad han kan for at få hende til at sove videre. Det er desværre ikke nemt. Hun kan ikke finde ro og får ikke meget søvn efterfølgende, og det gør vi desværre heller ikke.
Det kan godt gå nu, men om en måneds tid, hvor vi begge skal på arbejde bliver det nok lidt hårdt ikke at få søvn fra 4 om morgenen. Det skal lige siges, at det var akurart det samme mønster den sidste måned hvor hun blev ammet om morgenen. Tror du at det er på tide at vi arbejder med at få hende til at sove videre i hendes egen seng? eller hvad vil du foreslå??
Det er jo hyggeligt med hende i sengen, men det skulle helst være til glæde for os alle tre, og jeg synes heller ikke at hun får noget ud af det, hvis hun skal ligge og tumle rundt og vågne ved ingenting - f.eks når vi vender os:-) Hun virker heller ikke altid udhvilet om morgenen...
Det sidste spørgsmål gælder hendes lure om dagen. Hun sover jo ikke lang tid af gangen, og nogle gange virker det til at hun har brug for en 3 lur. Men det er vel ikke så smart i hendes alder? Alternativet er at hun kommer i seng allerede ved halv syv tiden. Og så vågner hun tidligt om morgenen. Hun sover ca 10 timer om natten og ca 2 om dagen, så det er jo ikke meget. Er det bedre at kæmpe med hende og så ligge hende tidligere i seng?
Til sidst skal jeg sige at det med min datters søvn fylder utrolig meget da hun virker meget træt i løbet af dagen. Ellers går det rigtig godt, Hun er stadig en krudtugle med fuld fart på og sidder aldrig stille da hun skal have det hele med, så udviklingsmæssigt går det vidst som det skal..
Sikke en smøre - håber du har nogle løsningsforslag - og på forhånd tak
Kærlig hilsen mor