Brev:
Nedtrapning af amning - behov for erstatning?
9. december 2006
Alder:
6 mdr.
Nedtrapning af amning - behov for erstatning?
Hej Helen
Jeg er efterhånden godt i gang med skemad til min lille datter. Hun får pt. følgende kost:
Ca. 06.30-07.30: Ammes
Ca. 09.00 - 10.00 Ammes
Ca. 12.00-13.00: Grøntsagsmos af gulerødder, blomkål, broccoli og squash med lidt fisk eller kød
Ca. 15.00-16.00 Ammes
Ca. 17.30 Havregrød med sveske- eller abrikosmos - ammes efterfølgende
Ca. 19.30 Ammes
Fra i morgen forsøger jeg at give øllebrød til formiddag for at erstatte 2. amning. Jeg regner i øvrigt med at bytte frokost og aftensmad, så hun får grød til middag og mos til aften.
Mit spørgsmål handler om, at jeg i løbet af ca. en måned skal begynde at arbejde. Min mand skal gå hjemme med vores datter i 3 måneder, og jeg starter op på fuld tid. Jeg er derfor nødt til at have skåret amningerne i dagtimerne væk. Jeg vil stadigvæk amme hende inden jeg kører om morgenen og om eftermiddagen/aftenen.
Jeg er først og fremmest i tvivl om, hvor drastisk jeg skal gå til værks i denne nedtrapning. Hvis hun ellers vil tage øllebrøden skærer jeg som sagt amning nr. 2 af - men bør jeg også skære amningen efter frokosten fra nu? Den anden del handler om, hvorvidt jeg så bør/skal erstatte amningerne med modermælkserstatning?
Hun tilbydes vand af kop til sine måltider nu, men jeg er meget i tvivl om, hvor meget hun reelt drikker (der kommer helt klart noget ned - jeg ved bare ikke om det er særlig meget) Jeg er således i tvivl om, hvorvidt hendes mælkebehov dækkes af 3-4 amninger og samtidig om hun så får væske nok. Hun har nemlig haft tendens til hård mave (som dog ikke er noget problem pt.)
Og lige et lille tillægsspørgsmål. Kan det være en idé at bruge tudekop? Jeg har kun brugt alm. kop, da jeg tænkte at det var en god idé at lære hende dette først, men det er stadig lidt svært at styre, selvom hun gerne drikker af den.
Det blev vist lidt rodet - jeg håber du kan finde hoved og hale i det :-)
Tak for rigtig god hjælp ved tidligere spørgsmål
Kærlig hilsen fra Camilla