Svar: Nedtrapning af amning - behov for erstatning?
9. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
4 amninger vil normalt være nok til at dække din datters mælkebehov med den alder hun har, da hun jo også kan få lidt mælk på grøden osv. Men man ved jo aldrig helt præcist hvor meget mælk barnet egentlig får, når man ammer. Man har dog lavet nogle undersøgelser som viser at børn omkring 6 måneders alderen får mellem 900-1000 ml mælk i døgnet. Det er en mængde som ligger rimeligt fast og det er så indholdet i mælken som ændrer sig løbende amningen igennem.
Hvis du kommer ned på kun at amme 2-3 gange dagligt, så vil din datter sandsynligvis have behov for erstatning ved siden af. Det vil umiddelbart være rigtig svært for hende at nå op på sit behov. Alt efter hvor god hun er til at drikke af kop, kan man så overveje at hun tager resten af sit mælkebehov via kop og hvis hun ikke får nok her, så er alternativet en flaske, med den alder hun har.
Når hun op på 400ml mme dagligt, så er fordelen jo at du får sikret hendes jernbehov, hvilket jo kunne være en fordel, da hun i forvejen har tendens til hård mave - ellers skal du give hende jerntilskud.
Jeg tænker du skal prøve at fjerne en amning af gangen. Den amning du erstatter med øllebrød - fint nok, men amningen til frokost bør nok umiddelbart erstattes med en flaske med mme. Jeg tænker at det også vil hjælpe far til at putte hende, når hun skal sove middagslur.
Start med en amning af gangen, så både du og hun kan nå at følge med. Det er jo heller ikke meningen at du skal risikere at få en brystbetændelse.
Så umiddelbart tænker jeg, at det vil være fint at din mand begynder at tilbyde jeres datter en flaske, som så kan øges til 2 flasker dagligt de næste uger frem. Du kan så bibeholde amning morgen, evt. eftermiddag og aften. Det vil være dejligt for hende at sige godmorgen, god dag og godnat på denne måde - og det vil også være dejligt for dig:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske