Svar: Jern og amning
9. december 2006
Alder:
11 mdr.
Kære K.
Der er naturligvis grund til at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn tilbydes jern.
Gennem kosten får vi to typer jern: Non-hæm jern hovedsageligt fra kornprodukter, grøntsager og mælk, samt hæm-jern fra animalske produkter som kød, indmad og fisk. Optagelsen af hæm-jern er høj og levnedsmidler med hæm-jern er derfor gode jernkilder. Optagelsen af non-hæm jern er dårlig, men kan fremmes af andre dele af måltides f.eks. kød og vitamin C. Man ved at mælkeprotein, calcium, fytinsyre ,fibre og garvesyre hæmmer jernoptagelsen.
Jern har betydning for mange ting i kroppen, men den vigtigste er at jern er med til at transportere ilt rund i krobben. Når man anbefaler ekstra jerntilskud til børn, så er det for at forebygge jernmangel i 2 leveår. Hvis barnet ikke har jern nok i kroppen, så danner barnet ikke nok røde blodlegemer, hvilket medfører blodmangel/anæmi. Derudover så mener man at børn med jernmangel vil have en forsinket psykomotorisk udvikling sammenlignet med børn, der ikke har jernmangel.
Det vil være relevant at I forsøger at dække jeres dreng ind via kosten og hvorvidt I skal vedblive at give ham jerntilskud bør I drøfte med lægen.
Hvordan det rent procentvis hænger sammen med jernoptagelsen i forbindelse med forskellige fødevare ved jeg desværre ikke. Umiddelbart tænker jeg, at I jo er nødt til at prøve at give ham jernet på den måde det nu kan lade sig gøre - det er jo ikke sådan at vise fødevarer hindrer optagelsen - det hæmmer optagelsen, så noget vil han formodentlig få ud af det.
I kunne overveje om I skulle prøve at købe det nye Babyfer, som er et pulver man strøer ud på maden eller blander i. Det kunne f.eks. gives sammen med lidt frugtmos - bare en spiseskefuld, det ville han måske acceptere.
Ellers kunne I overveje om dråberne kunne kommes i lidt appelsinjuice - C vitaminerne hjælper jo på optagelsen og hvis han kunne drikke sig til det, så var I måske helt ude over problemet med skeen.
Det er okay med flødeskum, men ellers er det sødmælk jeres dreng skal have. Når han er blevet et år, kan I begynde at give ham letmælk, men indtil da er det sødmælk og sødmælksprodukter. Først efter 3 års alderen bør han få skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Med hensyn til natamning, så skal I naturligvis være sikker på at han spiser godt nok om dagen og han skal have mange måltider i løbet af en dag. Mælk mætter meget og det fylder i maven. Modermælk indeholder derudover en del sukker, så det gør også at han ikke føler sulten på samme måde. Børn som drikker rigtig meget mælk, altså så meget at det tager pladsen op for den egentlige mad kalder man for mælkedrankere.
I forhold til hans alder vil amning 2 gange dagligt være i orden, men mere behøver han heller ikke.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning (går stille og roligt ud)
Morgen: Øllebrød eller havregrød samt lidt frugt
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frugt. Måske lidt juice, hvor jern også kan gives.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af agurk, peberfrugt, kogt gulerod og lignende. Vand af kop
Eftermiddag: Tykmælk med rugbrødsdrys og bær, eller lidt frugtmos, ½ bolle med smør og lidt frisk frugt. Amningen her kan sagtens udskiftes med komælksprodukt. Jern kan evt. gives sammen med lidt frugtmos. Vand af kop
Før aftensmad: Tallerken med forskelligt grønt, ærter, majs, rød peberfrugt, avokado og lignende, vand af kop
Aften: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kylling, frikadeller, fisk osv. Grøntsager mv. Vand af kop.
Dessert gerne lidt frugtgrød med mælk
Ammes og puttes til natten.
Nat: Vand
Hvis du begynder at trappe maden op og amningen ned, så hænger tingene sammen. Hvis din dreng søger brystet hyppigt og virker ulykkelig over ikke at få det og du ikke kan aflede ham, så må du lægge ham til. Men gør det kortvarigt, så han kun trøstes og lirk så vorten ud af munden på ham igen, så han ikke får lov til at mætte sig i brystmælk.
Fortsat held og lykke med ham og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske