Svar: Diarré, urolig nattesøvn, krybe på maven 10 mdr
10. december 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Poula
Tynd mave kan godt forekomme samtidig med tandfrembrud, dog uden at der er noget belæg for at komme med denne påstand:o) Diarré lyder dog mere til at kunne være en maveinfektion, en eller anden virus, hvilket børn jo meget let får i den alder og i denne årstid.
Hvorvidt det er nødvendigt at give din dreng revolyt eller selv lave blanding, synes jeg du skal få lægen til at vurdere. Det kan være en god idé, men det afhænger helt af diarréens omfang og hvordan barnet har det.
Du kan i første omgang forsøge med kogt vand, som du også gør, og så kan du prøve med æblejuice og reven æble på f.eks. havregrød. Derudover vil det være godt at give ham brød. Det kan være 'tørt' brød som tvebakker og kiks, men det kan også være en bolle uden for meget smør eller pålæg.
Mon ikke din drengs natlige uro skyldes at han er igang med at øve sig motorisk. Han øver sig jo ikke kun om dagen, men bevæger sig også rigtig meget om natten og det lyder til at være tilfældet hos jer.
Du skal naturligvis være sikker på at det ikke er pga sult, pga smerter og lignende at han vågner. Men hvis han 'bare' ligger og tumler omkring, så lyder det til at kunne hænge sammen med hans alder og hans motoriske udvikling og så er det en fase han skal igennem. Jeg kan ikke huske om jeres dreng sover på eget værelse, men hvis I har mulighed for det, så kunne det være rigtig godt at få ham ind, hvor I ikke hører ham så let. Det er jo ikke sikkert at han skal op, men i stedet bare have lov til at finde videre selv.
Du beskriver jo en dreng som er lige urolig om han er alene i sin seng eller hos jer i jeres seng og derfor behøver han måske slet ikke at komme i jeres seng? Det er lidt svært for mig at gennemskue hvad der sker på den afstand jeg sidder, men prøv at gennemtænke om de fysiske rammer for natten kunne være anderledes.
For ikke så længe siden skrev en familie til mig at løsningen på deres problem, som i øvrigt ligner jeres lidt, havde været at tage alle madrasser ud af sengen og ned på gulvet. Deres dreng lå så op af væggen og kunne ikke falde nogen steder og de lå ved siden af, gav tryghed ved at være tæt på, ved lige at svinge en arm hen og kærtegne blidt, og så sov de alle videre.
Måske skal I prøve at tænke lidt alternativt for at få brudt det mønster I er havnet i.
I må gerne hjælpe jeres dreng videre i sin udvikling ved at hjælpe ham op i kravlestilling, hvor han så kan stå og rokke frem og tilbage. Det er måden I kan støtte ham på. Hjælp ham til bevægelege, læg jer på gulvet, lad ham kravle rundt på jer og lad jer rulle rundt sammen. Luftture/gyngeture er også rigtig godt og stimulerer hans balance.
Det lyder helt rigtigt at han har behov for 3 lure, når tidsintervallerne er som de er i løbet af dagen. Og det er helt okay. Lad ham sove det han har behov for:o)
Fortsat held og lykke og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske