Svar: Nedtrappe amningen, hvordan og hvornår?
10. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Stine
Det er dejligt at din mand passer Tobias og et eller andet sted tænker jeg at det er en kærkommen lejlighed til at øge mængden af rigtig mad og nedsætte amningen. Det at du ikke er til stede gør jo at Tobias netop ikke kan ammes og derfor så lærer at noget andet kan være ligeså godt og helt okay.
Far kan give Tobias alt andet end modermælk og han er bestemt en lige så god omsorgsperson. Det vil være guld værd for jer alle at far nu kommer lidt mere på banen også hvad angår mad og drikke.
Det er ikke så lang til siden du skrev og fortalte mig, hvordan det var lykkedes at nedtrappe amningen om natten og jeg ved at I har brugt rigtig mange ressourcer på at få Tobias til at sove bedre. Jeg har derfor indtryk af at I lige nu er inde i en rigtig god gænge og det skulle I jo gerne blive ved med. Derfor må I prøve at blive ved med at 'ride på bølgen' og derfor vil det være lidt et skråplan, hvis far begynder at dukke op på dit arbejde for at du kan amme:o)
I forhold til Tobias´alder, så vil det være helt fint at amme ham 3 gange dagligt. Jeg er ikke helt klar over hvordan dine arbejdstider ligger, men I må passe de tre amninger ind efter det. Det kan være om morgenen inden du tager af sted, om eftermiddagen når du kommer hjem og til natten, når han skal sove.
En plan for dagen med mad og søvn kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Grød med frugtmos, vand eller mælk af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med lidt grøntsagsmos ved siden af. Det overgår stille og roligt til at være kogte grøntsager i stykker. Det kan også være lidt rester fra aftensmaden, f.eks. frikadelle af kød/fisk. Mælk eller vand af kop.
Puttes til middagslur
Sen eftermiddag: Amning
Aften: Aftensmad som I spiser, naturligvis i en konsistens som han kan klare. Ris, pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, grøntsagsmos med laks osv. Evt. lidt frugtmos med mælk på til dessert
Ammes og puttes til natten
Nat: Vand, eller evt. bryst men forsøg at trække vorten ud, så han ikke mætter sig med mælk - brystet er kun en trøst og det er kun lige i overgangen, nu hvor mor skal til at være mere væk.
Hvis du bliver meget brystspændt, så kan det være nødvendigt at malke lidt af mælken ud. Men pas på du ikke stimulerer til yderligere mælk:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med arbejdet, pasning af Tobias, nedtrapningen af amningen, god jul osv.:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske