Svar: Biltur med 7 uger gammel baby
10. december 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Benedicte
Jeg synes ikke det er forrykt at tage en tur til Danmark, netop fordi I lyder til at være så opmærksomme som I er og allerede gør jer mange overvejelser omkring turen.
Men 17 timer er rigtigt lang tid og det vil være helt relevant at I tager en overnatning undervejs. Alternativet er jo at I flyver og så måske lejer en bil i Danmark, hvis I har behov for at kunne køre, når I kommer frem.
Min umiddelbare tanke er at jeres datter sandsynligvis godt kan klare en lang tur, men det vil være en belastning for hende at sidde så længe. Og da I tilsyneladende har brug for en bil i Danmark, siden I som udgangspunkt har valgt at køre selv, så vil hun jo også skulle sidde meget i autostolen, når I når frem. Det er således den daglige belastning over flere uger I skal medtænke.
Så for at opsummere, så tænker jeg at I godt kan tage på juleferie i Danmark. At I kan overveje om det er nødvendigt at køre selv, eller om en anden løsning kunne være bedre for jer alle. Jeg synes at 17 timer er for lang tid i et stræk og foreslår derfor en overnatning og derudover bør I medtænke hvor meget I vil køre rundt i juledagene, da belastningen for jeres lille pige er stor, hvis I flere dage i træk, skal køre rigtig meget omkring.
I forhold til børn i bilen og forskellige anbefalinger kan I læse på færdselsstyrelsens hjemmeside www.sikkertrafik.dk
Håber I kan bruge mine overvejelser og rigtig god jul og god ferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske