Brev:
Spise selv og flaske - 10½ mdr
10. december 2006
Alder:
10 mdr.
Spise selv og flaske - 10½ mdr
Hej Helen
Ella er nu omkring 10½ mdr og denne gang går mine spm på kost. Hun får flaske med mme hver aften inden hun bliver puttet (ca. 160 ml) og indimellem en flaske i løbet af dagen (100-200 ml). Hvordan og hvornår kan/bør vi nedtrappe - og helt stoppe med at give mælk i flaske?
Mit andet spm går på det at spise selv. Ella kan tage en kop fra bordet og drikke selv, men når hun er færdig med at drikke slipper hun bare koppen - selvfølgelig vælter den ud over det hele :-) Derudover spiser hun frugtstykker og lignende med fingrene. Virker det alderssvarende? Hvad er det 'næste' ift. at spise selv, og hvordan opmuntrer vi hende dertil?
Vi forsøger så småt at starte op med 'opdragelsen' ift spisning. Primært så vi prioriterer at spise sammen og spise det samme. Jeg kunne godt tænke mig at høre dine tanker omkring regler og konsekvenser. Hvad kan/bør der fx ske når Ella ikke kan lide/vil spise maden? Og hvad kan jeg gøre for at undgå at det sker at hun ikke vil spise uden at tage uforholdsmæssig stort hensyn gennem fx valg af retter, etc.
Ellas mor