Brev:
Begyndt med potte
10. december 2006
Alder:
22 mdr.
Begyndt med potte
Hej Helen
Lucia er nu blevet 22 måneder, og hun er en glad, fræk og sjov pige. Hun bliver vist aldrig god til at spise, men det har jeg efterhånden lært at se gennem fingre med. Til gengæld er hun rigtig god til at sove hele natten uden de store problemer. Hun kan også en masse ord, både spanske og danske, og bliver vist et rigtigt snakkechatol, ligesom sin mor...:-)
For en måneds tid siden begyndte hun så småt at interessere sig for, når jeg og hendes far går på toilettet. Vi havde allerede på det tidspunkt købt en lille potte til hende, og den får hun nu lov at sidde på, når hun har lyst og jeg har tid til at ledsage hende. Jeg har ikke travlt, for hun er jo ikke så gammel.
Hun kan godt lide at sidde på potten, men det er sjældent at der kommer noget ud af det. Som regel har hun meget travlt med at rejse sig op og sætte sig ned hele tiden, og jeg tror ikke helt at hun ved, hvad der er meningen med den endnu...
Som sagt så har jeg ikke travlt med at få bleen af hende, men synes blot at hun skal have chancen for at prøve potten så meget hun har lyst til. Jeg forsøger dog at overholde nogle grundregler, sådan som jeg har forstået dem. Jeg mener ikke, at hun skal lege, når hun sidder på potte. Hun må gerne få en lille bamse eller dukke el.lign. med, men det skal ikke være en legeplads. Jeg mener også, at hun ikke skal sidde der i så lang tid. Hun vil rigtig gerne blive siddende meget længe, men når der er gået 3-5 minutter, plejer jeg at rejse mig op, og insistere på, at nu er vi færdige med at tisse. Det er ikke altid, at hun er enig med mig i det...
Jeg kunne godt tænke mig at få be- eller afkræftet, at disse principper holder. Jeg kunne også godt tænke mig at høre, hvad du ellers kan komme med af gode råd. Jeg vil gerne så let som muligt igennem processen, og jeg tror ikke, at Lucia vil gøre den til et problem, hvis jeg bare er ”med hende” hele vejen, og ikke får gjort noget forkert...
Mange hilsner
Mette