Svar: Vil helst kun spise dessert
10. december 2006
Alder:
22 mdr.
Kære Mette
Der er ingen tvivl om at Lucia er en rigtig kvik og klog lille pige og jeg tror bestemt hun har fundet ud af, at du disker op med lidt lækkert, hvis hun ikke spiser det du først har serveret.
Det lyder som om at Lucia trods sin alder, - hun er jo kun knap 2 år, faktisk taler en del og rent verbalt er ret godt med. Derfor tænker jeg, at du også godt kan stille lidt krav til hende.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at det er vigtigt for jer begge at hun får sin dessert, som ofte er yoghurt. Men det er også vigtigt for dig at hun spiser sin egenlige mad, som måske er mere sufficient kost for hende.
Kunne du stille som krav at hun spise en vis mængde af den egenlige mad? Altså når Lucia skubber sin tallerken med mad væk efter kun et par mundfulde, fordi hun vil have yoghurt i stedet - kunne du så sige til hende, at hun gerne må få yoghurt, men hun skal spise den kartoffel først eller hvad det nu kunne være. Altså på tallerkenen vise hende, hvad du vil have hende til at spise, før hun får sin yoghurt.
Det kræver jo at du er konsekvent. Hvis ikke hun spiser sin mad, så får hun ikke den yoghurt. Men hvis hun tilgengæld spiser den, så får hun også det hun gerne vil have.
Jeg går normalt ikke ind for belønning på denne måde, men som du beskriver jeres situation, så tænker jeg at det kunne være en løsning som ville være acceptabel for jer begge. Hun kan jo sagtens spise og spiser jo tilsyneladende rigtig godt i løbet af dagen i vuggestuen.
Jeg tænker at du er nødt til at være lidt konsekvent, men naturligvis på en sød måde. Der er ingen tvang - det er bare sådan det er. Og jeg mener at du med ro i sindet godt kan gøre det, når du serverer mad, som du ved hun kan spise og også godt kan lide.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske