Brev:
Grød eller mos
10. december 2006
Alder:
5 mdr.
Grød eller mos
Hej Helen
Min datter er 5 måneder, og vi er efterhånden kommet fint i gang med skemaden. Hun får grød til frokost og mos til aftensmad og spiser lige knap 1/2 dl per måltid. I betragtning af at hun aldrig har været den store spiser og vi kun har været i gang i en uges tid, synes jeg det er ok mængder.
Hun er helt vild med mosen (kartofler, gulerod, broccoli), mens det kniber lidt mere med grøden. Jeg tolker det som om hun godt kan lide at mosen smager af lidt mere. Jeg har prøvet med både risgrød og hirsegrød, men det virker som om hun synes det er lidt uinteressant. Hvad kan jeg gøre for at gøre den lidt mere spændende, kan jeg prøve andre grødtyper, forskellige slags frugtmos eller skal jeg simpelthen bare give mos to gange om dagen?
Jeg er også lidt usikker på, hvornår jeg skal give hende flaske i forbindelse med skemaden. Hvis hun får tilbudt flasken lige bagefter gider hun som regel ikke, jeg tror simpelthen hun er for mæt. Så er det bedre at jeg skubber flaskerne til før hun tager sin næste lur - det vil så være 1 - 1/2 time efter hun har fået skemaden?
Hun får vand af et lille glas til skemaden og er meget interesseret i at drikke, men det meste ryger ved siden af endnu.
Hun er desuden begyndt på meget gerne at ville drikke af flasken når hun ligger og skal sove. Hvis vi f.eks. har givet hende flaske og puttet hende når hun ikke ville have mere, kan hun sagtens drikke 100 ml ekstra når hun ligger i sengen, på trods af at hun absolut ikke ville have mere 5-10 minutter forinden?
Hvordan kan det mon være, og er det en dårlig vane vi er ved at give hende? Vi vil jo ikke nægte hende mad hvis hun er sulten, og samtidig kan vi se at det kan få hende til at falde til ro, hvis hun har svært ved at falde i søvn, men samtidig vil vi jo ikke vænne hende til at hun skal have flasken i munden for at kunne falde i søvn.
På forhånd tusind tak