Svar: Grød eller mos
10. december 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Da din datter er så glad for mos, så er der intet i vejen for at hun tilbydes dette to gange dagligt i stedet for grød. Det er helt okay. Jeg tænker at hun jo, når hun nærmer sig de 6 måneder kan begynde at få lidt havregrød eller øllebrød, som jo også smager af mere og måske derfor så også interesserer hende mere:o)
Det lyder som en rigtig god idé at rykke flasken, således at hun får den at sove på i stedet for i forlængelse af måltidet. Hun får jo vand sammen med sin skemad og det lyder som om det er nok for hende.
Det lyder også som om at jeres datter er begyndt at bruge flasken som en del af sit putteritual og jeg synes kun det er godt, hvis hun kan tage næsten 100ml mælk mere, fordi hun får lov til at blive puttet med flasken. Hun er stadig så lille at hun har behov for rigtig meget mælk og det er også med til at få hende til at sove bedre og dermed trives bedre generelt.
Det er korrekt at mange vil sige at det er uhensigtsmæssigt at hun lærer at sove med flasken i munden, - jeg synes personligt ikke det er så problematisk. Kunne I ikke prøve at lade hende få flasken og så kik på hende, lyt til hendes vejrtrækning, se på hendes øjne. Når I fornemmer at hun er ved at være træt nok men stadig ikke sover, så tag flasken fra hende, så hun på den måde lærer at falde i søvn uden flasken, men samtidig får den til at falde til ro på.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske