Svar: Jern - igen
11. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Jeg kan godt høre det lyder lidt komplekst:o)
Jeg ved desværre ikke hvormeget det rent procentvis hæmmer jernoptagelsen at give det sammen med mælkeprodukter, men helt ærligt - tingene skal jo også hænge sammen og er det ikke et spørgsmål om at få dem i hende, mere end hvornår og sammen med hvilke fødevarer?
Du har jo fuldstændig ret i at vitaminer og laktulose osv. - tror da pokker at pigen ikke gider åbne munden og mister appetitten. Det duer jo ikke.
Hvorfor var det ikke bedre med pulveret? Det kunne du jo bare komme på hendes grød om morgenen. Du må godt blande det i grøden selvom der er mælk i - det må du prøve at se lidt bort fra.
Og så må du prøve at give hende mos og grød med lidt jernholdige kilder - de grovere grønne grøntsager, gryn, indmad, fisk osv. så hun også får jern ad anden vej.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske