Brev:
Panik ved sengetid - 5 mdr.
11. december 2006
Alder:
5 mdr.
Panik ved sengetid - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg har fulgt med i brevkassen og fundet mange gode svar jeg kunne bruge. Jeg har ikke tidligere selv skrevet til dig, men nu har jeg altså virkelig brug for et råd. Jeg kan se der er mange indlæg vedr emnet, men har ikke fundet et svar jeg syntes matcher netop mit problem.
Da jeg ikke har skrevet før er her lidt om min situation. Vores førstefødte kom til verden skt hans aften, en skøn lille velskabt pige (2800 gr 47 cm). Fødslen forløb hurtigt uden komplikationer men 1 døgn gammel bliver hun indlagt på neonatal pga vejrtrækningsbesvær pga noget fostervand hun var ved at blive kvalt i, hun blev suget og indlagt til observation, hvilket resulterede i jeg ikke havde hende hos mig allerede nat nr. 2 hvilket var frygteligt, men alt gik vel og vi kom hjem på 4 dagen som planlagt.
De første 3 mdr græd min datter utrolig meget og hun virkede aldrig sådan rigtig glad, mega hårdt når man er omgivet af veninder med glade pludrende babyer. Hun var også meget længe om at begynde at smile og er først for nyligt begyndt at le. Dette gjorde at jeg følte mig som en total fiasko som mor og gruede for gæster, da jeg jo ikke havde en glad baby at vise frem. Dette lyder måske underligt, men det var bare ikke som jeg havde drømt om.
Amningen gik overhovedet heller ikke, jeg følte jeg skulle amme i døgndrift og jeg HADEDE det så efter kun 5 uger gik vi over til allomin hvilket min mand og andre i fam. ikke helt havde forståelse for, da der var rigeligt med mælk. Endnu et hak i tuden.
Mødet med mødregruppen som jeg ellers havde glædet mig til da jeg havde håbet på en gruppe ligesindede der var ligeså forvirrede og overvældede over at være blevet mødre som jeg var (jeg bestilte ikke andet end at græde når vi var alene) men istedet følte jeg det var en flok selvsikre supermødre og også disse møder blev noget jeg gruede for.
I dag er det heldigvis vendt og jeg har en super skøn glad og smilende datter, havde jeg dog bare vidst det for 3 mdr. siden.
Nå nu kan jeg se at denne skrivelse bliver noget helt andet end jeg oprindeligt havde tænkt. Du kan se bort fra ovennævnte og svare på mit spørgsmål.
Min datter der nu er knap 6 mdr. sover igennem om natten, vågner kl 8 får 200 ml sover lang lur i barnevognen fra ca 10-13 får grød og flaske sover eftermiddagslur på 1-2 timer spiser mos til aftensmad og får så en flaske. Og så er det hun bliver træt og nu starter balladen.
Vi giver hende nattøj på og læser en lille historie for hende og så lægger vi hende (hun ligger stadig i hendes lille barneseng inde ved siden af mig) Men hun vil IKKE sove, hun græder fuldstændig utrøsteligt lige så snart jeg træder et skridt væk så det ender altid med at jeg ligger mig i sengen ved siden af hende aer hende og holder hende i hånden. Efter ca 1 time får jeg nok af det og min mand tager over han går frem og tilbage med ca 5 min, mellemrum og trøster hende. Til sidst efter ca 2 timer gir vi op og tager hende op, hvorefter hun er glad og vil lege, når vi så går i seng tager vi hende med og hun falder som regel i søvn i løbet af 15 min.
Disse aftener slider på vores forhold, da vi er uenig om metoderne og jeg er bange for den lille bliver forvirret over de skiftende taktikker og at vi bare gør det hele meget værre.
Min sundhedsplejerske har ikke noget bud på hvad vi skal gøre men jeg har virkelig brug for en rutine/metode som vi kan gå ud fra så jeg kan få lidt mere selvtillid med hensyn til putningen.
Undskyld det rodede brev det afspejler vist bare mit indre.
Glæder mig til at høre fra dig.