Svar: Panik ved sengetid - 5 mdr.
11. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære du
Velkommen til min side og tusind tak for dit meget ærlige og åbenhjertige brev, som jeg har valgt at lægge på i sin fulde længde - fordi jeg ved, at der er masser af andre mødre, som har det som dig, og derfor vil kunne bruge at læse netop dit brev:o)
Det har været en hård start for jer alle og du skal ikke undskylde noget som helst. Slet ikke at du er begyndt at give din datter allomin. Det har været den helt rigtige beslutning, for man skal nemlig ikke amme, hvis man ikke bryder sig om det og hvor er det flot at du har haft rygrad til at sige stop. Det skulderklap fortjener du:o)
Med hensyn til din datters putning - er I så sikre på at hun skal puttes til natten på det tidspunkt? Hvad ville der ske, hvis hun bare fik lov til at være i stuen, måske lå på et tæppe på gulvet eller lå lidt hen over jeres lår?
Hun lyder til at være en rigtig fin pige, som nu har fundet ud af at verden omkring hende er rigtigt spændende og hun er blevet en rigtig lille livsnyder - jeg tror simpelthen ikke hun vil sove lige der og der sker et eller andet, når I så vil have hende til det og hun ikke vil.
Som det er lige nu, har I forældre jo ingen aftentid sammen, for enten ligger mor i soveværelset eller også render far frem og tilbage - så hvorfor ikke lade være - bare i en periode. Start med at skifte hendes ble, give hende nattøj på, evt. en flaske osv. og lad hende så blive lidt i stuen hos jer. Måske finder hun så roen på en anden måde og vil kunne puttes 45 minutter senere.
Det er mit råd til jer i første omgang, for I skal have brudt den cirkel I er kommet i nu. Det er efter min mening ikke lige nu at I skal vælge metode - lige nu handler det om at jeres datter skal være rolig og et eller andet sted 'glemme' at det er ih så ubehageligt at komme i seng om aftenen, så kan I forsøge igen om nogle uger.
Fortsat held og lykke og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske