Svar: Søvnproblemer - 5 mdr.
11. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære D.G.
Det er en rigtig god idé at I er begyndt at putte jeres lille dreng i tremmesengen og som jeg læser dit brev, så falder han også forholdsvis nemt i søvn, når han puttes. Du putter ham kl. 19.30 og han vågner så efter et par timer altså ca. kl. 21.30-22.
Som jeg læser dit brev, så forsøger du her at få ham til at sove videre på alle mulige måder - alt andet end amning, som dog alligevel ender med at være sidste løsning - hvorfor det?
Jeg tænker at din dreng jo kun er 5 måneder gammel og det er helt naturligt for ham at fylde sig op med mælk om aftenen, at finde roen ved brystet, når han vågner og er ked af det. For mig at se vil det derfor være helt naturligt at du som det første lægger ham til brystet, når han vågner. Han skal slet ikke nå at blive så ked af det, du skal bare med ro i sjælen gøre det du ved virker.
Netop det at blive fyldt bedre op om aftenen og få lidt ro og lidt tryghed, kunne måske gøre at han så også sov lidt bedre om natten. Som det er lige nu, har I jo en dreng, som er rigtigt ked af det, når han vågner og som higer efter trygheden og først falder til ro, når han får den i jeres seng.
Hvis han så vågner igen, når du er på vej i seng, så kan du amme ham igen - men tilgengæld får du måske også en roligere nat og en sammenhængende nattesøvn. Tænk hvis I alle kunne sove fra kl. 24 til 05 uden forstyrrelse - ville det ikke være dejligt?
Du skal naturligvis også sikre dig at han dagen igennem får sit mælkebehov dækket, så han ikke behøver at tage sit behov om natten, så prøv generelt at lægge ham hyppigere til dagen igennem. Så kan du også med god samvittighed sige til dig selv at han ikke er sulten om natten.
Mit råd er derfor at I skal forsøge at øge mæleindtaget dag og aften, lade være med at fokusere på at han skal følge en bestemt rytme eller plan, men i en periode prøve at lade ham få det han faktisk ber om, og så se om ikke det giver mere ro.
Hvorfor jeres sundhedsplejerske vil have jer indlagt, ved jeg ikke. Måske handler det om hun jo kun kan være hos jer ganske kort tid af gangen og i dagtimerne, så hun har ikke mulighed for at se, hvad der reelt skeer om aftenen og natten. Det har de på sygehuset - her er der jo personale på 24 timer i døgnet og derfor vil det kunne give et andet billede af hele situationen.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske