Brev:
Lære at sove i juniorseng
11. december 2006
Alder:
2 år, 2 mdr.
Lære at sove i juniorseng
Kære netsundhedsplejerske
Vores søn på godt 2 år, fik for 2 måneder siden en juniorseng at sove i (årsager: lillesøster på nu 5½ md. skulle bruge tremmesengen og vi havde en fornemmelse af at han ville være mere tilfreds med ikke at være lukket inde i sin seng - han vågnede ofte med et ordentligt brøl, for at signalere at han ville ud af sengen).
Det virker også som om han generelt er godt tilfreds med selv at kunne stå ud af sin seng, men..... vi er ved at gå ud af vort gode skind over problemer med at lægge ham til at sove om aftenen:
Han vil bare ikke blive i den seng. Han bliver ved med at stå ud af den, og kommer enten ud af værelset (ind i stuen til os) eller begynder at lave "unoder" i værelset (tømmer tøjskabet, kaster ting ud af vinduet mv.). Vores nye strategi er at sidde hos ham til han falder i søvn, men det har indtil videre ikke reduceret den tid det tager for ham at falde i søvn (1-1½ time) og det er hårdt at sidde der, han gør alt hvad han kan for at "holde festen igang".
Tidligere strategier har været at blive ved med at følge ham ind i værelset og putte ham, vi har også haft hans rejseweekendseng stående, og "straffen" for at blive ved med at stå ud af juniorsengen er at komme over i weekendsengen i 3-5 minutter, det har hjulpet, men det er ikke rart at straffe og have denne dårlige stemning omkring puttesituationen.
Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre, vi synes ikke at der er fremskridt. Vi har talt om at vende tilbage til en tremmeseng, men det ville også være synd for ham synes vi, og hvornår kan han så prøve juniorsengen igen?
Det kan tilføjes at han altid har været rimelig nem at putte (han har aldrig været ked at skulle sove og er det heller ikke nu). Han har også tidligere kunnet være længe om at falde i søvn (har ind imellem haft perioder på 14 dage hvor han har været 1 time om at falde i søvn, men har ligget lige så stille i sin seng og snakket med sig selv).
Resultatet er nu bl.a. at han til tider er meget træt om dagen, han sover ofte lange lure i vuggestuen (2-2½ time). Det sjove er at han i weekenden sover middagssøvn i samme juniorseng og her kan vi ofte putte ham uden problemer.
Hvad skal vi gøre?
Med venlig hilsen
Laila