Svar: Lære at sove i juniorseng
11. december 2006
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Laila
Jeg synes det vil være rigtig synd at få jeres dreng tilbage i en tremmeseng. I kan risikere at han i protest vil klatre op over sengens kanter og falde ned og slå sig. Han har en fin alder til at lære at sove i juniorseng nu.
Det bedste I kan gøre er at vedblive at følge ham tilbage til sin seng. Altså på en venlig men bestemt måde, tage ham ved hånden og føre ham tilbage, sige godnat og putte ham, så han ved at det er der han skal sove og det er der I mener at han skal ligge.
Han har jo en alder nu, hvor han helt sikkert også prøver grænser og derfor er det vigtigt at i, naturligvis på en ordentlig måde, også fortæller ham at det er sengetid og at han skal blive i sin seng.
Derudover tænker jeg at man må vurdere om han simpelthen ikke er træt nok på det tidspunkt, hvor I putter ham. Du skriver at han ofte kan være 1 time om at falde i søvn og måske skulle I derfor prøve at flytte hans sovetidspunkt, så han kommer ½ time senere i seng.
Dertil kommer at han jo sover længe om dagen og måske I skulle prøve at korte hans daglur ned, så den ikke varer mere end 1-2 timer og altså simpelthen prøve at vække ham.
Det handler jo ikke om at han er bange for sengen og føler sig utryg i den. Han lyder jo til at være glad nok og tilfreds og sover gerne middagslur i den. Så det er et forsøg værd at prøve at ændre lidt på hans søvnvaner om dagen og måske putte ham lidt senere om aftenen.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske