Svar: Motorisk udvikling 1 år og mælk
11. december 2006
Alder:
12 mdr.
Kære bekymrede mor
Tillykke med 1 års dagen:o)
Jeg tror nu ikke du har grund til bekymring. Din dreng lyder ikke senere motorisk udviklet end gennemsnittet og børn er jo meget forskellige.
Han er et stor dreng - ikke at han er for stor:o), men han har naturligt lidt mere vægt at bære på sine ben, end hvis han f.eks. vejede 10 kg. Det kan godt spille ind på hvor hurtig han er til at begynde at gå.
Du beskriver en dreng som er igang med en udvikling, jeg får ingen fornemmelse af at hans udvikling er ved at gå i stå - tværtimod. Han kryber hen af gulvet og er begyndt at rejse sig ved tingene - først herefter begynder børn at slippe og prøve at holde balancen selv.
Det at lære at gå har ganske bestemte faser, hvor nogle børn kommer hurtigt igennem faserne og andre er flere måneder om det.
I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.
I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.
I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.
I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.
I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.
I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.
Som du kan se er det altså en proces, som din lille dreng skal igennem og der er som sagt forskel på børn. Nogle går hurtigt igennem de forskellige faser og andre bruger måneder. Din dreng lyder til at være godt igang og som om han udvikler sig i en sund retning - og han skal have lov til at gøre det i et tempo der passer til ham.
Du må fortsat gerne amme ham, hvis han nyder at blive ammet f.eks. til natten - det vil være helt okay. Du kan stoppe amning, når det passer jer begge. Derudover vil det være fint at I tilbyder ham letmælk. Han har ikke behov for sødmælk og de fedtfattige typer som skummet-, mini- og kærnemælk bør han ikke få, før efter 3 års alderen.
Hvis du har flere vitaminer i dråber tilbage bruger du bare dem færdigt. De fleste børn vil omkring 1½ års alderen kunne klare en vitaminpille, men der er ikke noget i vejen for at du giver ham en sådan allerede nu. Du skal bare knække den over i kvarte, så han ikke riskere at få den galt i halsen.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske