Brev:
Modermælkserstatning og afføringsmønster - 2 mdr.
11. december 2006
Alder:
2 mdr.
Modermælkserstatning og afføringsmønster - 2 mdr.
Hej
Jeg har en lille datter, Astrid, på knapt 10 uger, som har fået MME stort set siden fødslen. Vi startede op på Nutramigen, for det var dét de havde på barselsgangen, men gik over til Grøn Allomin pga af hård mave et par uger efter, efter råd fra vores SP.
I mange uger var hendes afføring fin efter vi skiftede til Allomin, men de sidste par uger har hun haft rigtig hård mave. Jeg tror det er et resultat af et forsøg med Mylicondråber. Den hårde mave startede efter et døgn med dråberne.
Vi giver hende laktulose - omkring 4-5 ml. pr. dag fordelt over to gange. Alligevel er der ikke kommet ordentlig gang i afføringen igen. Nogle gange går der 2½ døgn mellem, andre gange er det både om aftenen og næste morgen.
Vi prøver nogle gange at stimulere med et termometer, det lykkes sjældent.
Konsistensen er næsten tilbage til normal, men farven er mørkegrøn. Farven bekymrer mig ikke, jeg ved at det nok er fordi afføringen har været længe undervejs.
Men det bekymrer mig lidt, at der går så lang tid i mellem. Alle steder læser jeg jo, at et MME-barn bør have afføring mindst en gang i døgnet.
Når barnet ellers trives, men bruger mange kræfter på at presse i løbet af dagen - ofte uden held - er det så noget jeg reelt skal være bekymret for?
Astrid er født i 36+5 - og nu læser jeg i et andet svar herinde, at Grøn Allomin ikke er alt for godt til for tidligt fødte, men at man i stedet bør gå over til Nan Ha.
Vil det være en idé at prøve at gå over til Nan Ha i stedet?
Rikke