Svar: Modermælkserstatning og afføringsmønster - 2 mdr.
11. december 2006
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Grunden til at vejledningerne omkring afføring og modermælkserstatning ofte lyder ca 1 gang i døgnet, handler om at der er en del affaldsstoffer i modermælkserstatning, som skal ud. Men der er jo aldrig regler uden undtagelse og jeg har efterhånden mødt en del børn, som på fuld modermælkserstatning ikke har afføring en gang i døgnet. Og det er okay.
Det handler om at se på barnet og prøve at vurdere, hvordan jeres lille pige trives. Som jeg læser jeres brev, så får hun hvad hun skal have af mad. Hendes manglende afføring skyldes altså ikke manglende indtag.
Jeg får også indtryk af en pige, som har haft rigtig mange maveproblemer i form af luft i maven, hvorfor I har forsøgt med mylicon - dog uden effekt. I har også forsøgt rectalstimulering uden effekt, hvilket jo tyder på at der ikke står noget lige inden for og presser på.
Det er meget sandsynligt at hendes tarmsystem arbejder lidt anderledes med maden, da hun er født lidt før tid. Det kan sagtens være en umodenhed, som på den måde giver hende al den maveuro og der er desværre nok ikke så meget at gøre ved det, andet end at tiden arbejder for jer og for hende.
Man kan godt nogle gange skifte modermælkserstatning med god effekt og andre gange gør det ingen forskel. Man skal generelt passe på med ikke at tilbyde alt for meget forskelligt, men det er mit indtryk at mange alligevel trives godt med to forskellige erstatninger. Det kunne sagtens være Nan H.A og så enkelte flasker af grøn allomin. Det der kan være problematisk her er dog, at det er produkter lavet af to forskellige firmaer, hvorfor sammensætningen kan være meget forskellig.
Med den alder jeres datter har nu, er der ikke noget i vejen for at hun fortsætter med den grønne allomin, men I må også gerne prøve noget andet. Hvis I vælger at skifte erstatning, så start med en flaske af gangen, så overgangen ikke bliver for stor. Måske viser det sig at hendes mave trives bedst med Nan H.A. og så 2 flasker grøn allomin - det må forsøges.
Jeg synes ikke du umiddelbart har grund til bekymring, selvom der går 2½ dag imellem Astrids afføringer. Det kan sagtens være helt okay, men det er klart at hvis hun får rigtig ondt i maven af det, så duer det jo ikke. Men lidt almindelig maveuro pga umodne tarme - det er sådan hun er og hun vokser fra det.
Rigtig meget held og lykke og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske