Svar: Vil ikke spise hjemme
11. december 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Cindie
Jeg tror nu ikke din dreng risikerer at sulte, han skal jo nok spise når han er ude og mon ikke han også spiser, hvis han er sulten nok?
Jeg kan godt forstå du bliver ked af det. Det er jo meget vigtigt for os forældre at vi kan få vores børn til at spise. Vi ved at mad er vigtigt for deres udvikling og trivsel og derfor forsøger vi ofte alverdens krumspring for at få dem til at tage mad til sig.
Det lyder jo som om din dreng har en rigtig god appetit og en lyst til selskab, når han spiser. Han nyder at spise ude og spørgsmålet er derfor hvad forskellen er på ude og hjemme?
Mit bud er at hjemme, får han alt for meget opmærksomhed når han skal spise. Han er en super kvik dreng, som meget fint har fundet ud af, at når han lukker munden og skubber maden væk, så har han fået den fulde opmærksomhed - og hvem vil ikke gerne være centrum for middagsbordet:o)
Når han/I spiser ude, så er der slet ikke fokus på ham på samme måde og det er det fokus I skal fjerne.
Han kan med den alder han har, spise stort set det samme som I andre. Og det er vigtigt at i bare serverer lidt af jeres mad for ham, stiller tallerkenen foran ham og lader ham gå igang. Hvis du er alene hjemme med ham, så prøv at lave noget andet imens, enten koncentrere dig om din egen mad, læse lidt i avisen, gå lidt frem og tilbage - hvad som helst - bare ikke fokusere på ham.
Hvis I spiser sammen alle sammen, så er det meget vigtigt at han igen serveres for, men at I forældre taler sammen om løst og fast og så vidt muligt ikke fokusere på hans indtag og heller ikke taler om, hvorvidt han nu spiser eller ej.
Der er ingen tvivl om at han kan se på mor at du bliver ked af det. Og det at lukke munden er det største magtmiddel børn har. Du kan jo skifte en ble mod hans vilje, du skal give ham jakke på mod hans vilje osv. Men du kan simpelthen ikke få ham til at spise mod hans vilje - og her sætter han igennem og han ved at det påvirker dig. Prøv derfor at tage det hele så stille og roligt som muligt og lad være med at lade dig gå på af det.
Rigtig meget held og lykke og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske