Svar: Høj gane
11. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Eline
Jeg tror nu ikke at Hans har en abnorm gane - netop ganen og munden bliver jo også tjekket, når barnet bliver født af både læge og sundhedsplejerske:o)
Men det er meget normalt at børn kan gemme mad i ganen længe og det handler om at de rent mundmotorisk skal finde ud af at tygge maden og ikke bare sutte på den, for så sætter den sig fast i ganen - det gør den også hos os voksne.
Netop figenstang og lyst brød har tendens til at sætte sig fast. Prøv med andre fødevarer, som ikke så let klistrer, så går det sikkert lettere for ham med at få det tygget og sunket. Jeg tror helt bestemt at det handler om hans mundmotoriske udvikling.
Fortsat held og lykke og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske