Svar: Vedrørende kost
11. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Det lyder bestemt som om din dreng ikke mangler noget og han er også kun lige 5 måneder gammel - så I har jo tid nok.
Umiddelbart tænker jeg at han måske slet ikke er til alt det grød. Han får jo også vælling, som i princippet er det samme som en tynd grød og måske er det hele bare for meget for ham.
Måske skulle du derfor prøve at lave lidt grøntsagsmos til ham. Du kan fint starte med gulerod, kartoffel, squash, blomkål, broccoli, ærter, majs og se om noget af det smager ham bedre. Det må komme lidt an på en prøve.
Der er ikke noget i vejen for at du lader ham drikke både vand og mme af kop. Det er fint til at aflede hans opmærksomhed fra skeen, så giv ham bare lidt at drikke og prøv så med skeen igen.
Umiddelbart tænker jeg at du ikke skal give ham alt for meget skemad i løbet af dagen. 2 gange burde være nok med den alder han har. Det kunne så være grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Du må gerne komme lidt banan eller anden frugtmos på grøden, hvis du tror han bedre kan lide det sådan, men vær opmærksom på at banan også kan virke lidt stoppende - så kan det nogle gange være bedre med sveskemos.
Så mit umiddelbare råd er lidt større variation i smag og gerne grøntsagsmos. Giv det tid, han er endnu ikke så gammel, så det skal nok komme:o)
Fortsat held og lykke og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske