Brev:
Amme-stop 11 måneder - behov for modermælkserstatning?
12. december 2006
Alder:
10 mdr.
Amme-stop 11 måneder - behov for modermælkserstatning?
Hej Helen
Tusind tak for dine meget gode svar på vores tidligere spørgsmål - vi har fulgt rådene og alt går fint.
Caroline er nu godt 10,5 måneder, vejer ca. 10,5 kilo, er glad og nem og dejlig og sover fortsat sine godt 15 timer i døgnet - fordelt på 12,5 time i træk om natten, og ca. 2 gange 1,5 time om dagen uden problemer.
Vi er lige netop begyndt med 1 gange amning om dagen i stedet for 2, da jeg skal starte arbejde her igen 1 januar og vil være en del ude om aftenen. Den sidste amning vil jeg også gerne skære væk, når jeg starter på job. På det tidspunkt er hun 11 måneder og 1 uge.
Skal hun så have MME i en måned, indtil hun er 1 år? Eller kan hun bare fortsætte på sødmælk, tykmælk, A38 3,5% osv, som hun får nu ved siden? Hendes dag ser således ud:
Vågner kl. 8.00
Morgenmad: havregrød lavet på ca. 1 dl sødmælk, tilsat frugtmos og sveskemos og bagefter lidt rosiner, 1/2 banan el. lign. samt vand af kop
Tandbørstning
Ammes før formiddagslur
Sover formiddagslur ca. kl. 10.00-11.30
Frokost: rugbrødshapsere m. diverse pålæg, bolle med smør, agurk og peberfrugt i stænger, forsk. frugt, lidt tilovers fra gårsdagens aftensmad osv samt vand af kop
Før eftermiddagslur: 1 dl sødmælk af kop og 1/2 banan/æble/pære osv
Sover eftermiddagslur ca. kl. 14:30-16.00
Eftermiddagsmad: 1-2 dl A38 3,5% eller tykmælk med frugtmos samt vand af kop
Aftensmad kl. 18:00: Alt hvad vi får (og hun spiser alt!), vand af kop og tilsidst 1 dl sødmælk af kop
Tandbørstning, i bad, læse historie, evt. lidt vand, synge lidt og puttes kl. 19:30 - sover til næste morgen
Så mit spørgsmål er: Kan hun bare få lidt sødmælk f.eks. før formiddagsluren eller skal hun have MME i en periode?
Og et yderligere spørgsmål: Hun skal starte i dagpleje i løbet af januar måned, og det er muligvis sammen med et lidt ældre barn på 14 måneder, som kun sover 1 gang om dagen.
Hvad er din erfaring mht. hvor gamle de er, før de evt. kan nøjes med at sove 1 gang om dagen. Vores datter har jo alle dage været en rigtig sovetryne...
På forhånd mange, mange tak!
Med venlig hilsen, Mette