Svar: Amme-stop 11 måneder - behov for modermælkserstatning?
12. december 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Mette
Sundhedsstyrelsen skriver at børn fra 9 måneders alderen kan begynde at få større mængde komælk, indtil da bør indtaget af komælk ikke overstige indtaget af modermælk eller modermælkserstatning. Så ud fra dette tænker jeg, at jeres datter godt kan tilbydes sødmælk og sødmælksprodukter og ikke behøver mme i en måned.
Jeg går ud fra at I giver hende jern, for ellers bør hun jo få erstatning for at få dækket sit jernbehov.
Det er en dejlig pige I har jer der og det er en rigtig dejligt rytme for dagen og en god plan. Godt når tingene går så godt, og lad os endelig håbe det bliver sådan ved:o)
Med hensyn til at sove en gang om dagen, så vil de fleste børn være parate til dette imellem 1-1½ år og det er således lidt forskelligt. Da jeres datter sover så godt nu, så kunne man godt forestille sig, at hun ikke lige ændrer dette med det samme, men at hun (især i starten pga nye indtryk) netop vil have behov for at sove lidt mere.
Jeg synes derfor det vil være godt at bibeholde hendes to daglige lure indtil hun selv begynder at have overskud til at kunne nøjes med en lidt længere lur og det kommer så sandsynligvis i løbet af de næste 6 måneder. Når hun lige har vænnet sig til dagplejelivet:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske