Brev:
Ændret søvnrytme hos knap 7 uger gammel dreng
12. december 2006
Alder:
1 mdr.
Ændret søvnrytme hos knap 7 uger gammel dreng
Kære Helen
Jeg har jordens dejligste dreng Gustav, der nu er knap 7 uger gammel. Han stortrives og sender os masser af smil og tilfredshedslyde.
I forbindelse med hvad jeg har tolket som værende appetitspring for en uge siden, med langt hyppigere måltider og lidt utilfredshed i løbet af dagen, har han ændret sovevaner i løbet af dagen. Tidligere sov Gustav både sen formiddag, tidlig eftermiddag og sen eftermiddag mellem 2-3,5 timer. På daværende tidspunkt var Gustav altid sulten, når han vågnede.
Inden for de sidste dage er han betydelige mere vågen om dagen og har reduceret sine lure fra 45 min. til max 1,5 timer. Når han vågner er han dog ikke længere sulten lige med det samme.Han spiser hver 3- 4 time og virker stadig til at stortrives med masser af latter og tilfredshed. Jeg tror ikke umiddelbart, at han føler sig overstimuleret i de flere vågne timer, da han stadig har nemt ved at falde i søvn og vi desuden forsøger at være meget opmærksom på, hvornår han ikke gider pludre eller ligge på aktivitetstæppe længere. Så jeg fornemmer ikke, at han er overtræt når han oftest uden problemer falder i søvn.
Aften/nat rytmen er stadig ikke fast. Men han "plejer" dog at sove fra kl 20.00 /21.00 til ca 24.00/1.00. Til gengæld har han ikke så lange soveintervaller om natten længere. Hvor han tidligere har sovet mellem 4-7 timer er der nu sjældent mere end 3 timer mellem ammeintervallerne om natten.
Jeg spekulerer meget på om Gustav kan undvære dagssøvnen. Eller er det mon bare helt normalt, når han i takt med alderen måske bare har brug for mindre søvn? Skal jeg gøre noget bestemt/kan jeg gøre noget for at få ham til at sove mere sammenhængende om dagen?
På forhånd tak for svaret og tak for en rigtig god brevkasse.
Med venlig hilsen
Bettina