Brev:
Mad og mangel på søvn - 4 mdr.
12. december 2006
Alder:
4 mdr.
Mad og mangel på søvn - 4 mdr.
Hej Helen
Jeg har en dejlig dreng på 4½mdr født ved planlagt kejsersnit grundet underkropsstilling, 3600g og 51cm ved fødslen. Han havde vild kolik til og med 8ugers alderen. Det var rigtig hårdt og vi var bla indlagt til aflastning. Det med at føle sig som en rigtig god mor for Marius har været rigtig svært at få gang i, men det blir bedre for hver dag der går - især nu når han rent faktisk kan trøstes!
Han har taget rigtig fint på hele tiden og vejer nu 8,3kg og er 69cm lang. Jeg ammer ham stadig, men synes godt nok det er hele tiden og altid jeg skal stå parat med maden. Derfor er vi begyndt på skemad for 2uger siden, og det er Marius rigtig glad for.
Han bliver tilbudt ½dl risgrød med frugt om morgenen og desuden 1dl gulerod/kartoffelmos sidst på eftermiddagen. Når der ikke er mere bliver han ked af det, men får altid en tår fra brystet efter skemaden. Vælling har jeg forsøgt at give ham på flaske om aftenen før han bliver puttet, men han vil IKKE ha' det og slet ikke fra flaske. Med den faste føde håber jeg desperat på at der følger lidt mere (sammenhængende) søvn med i købet. Han får bryst ca. 5 gange i løbet af dagen, men der er stor forskel på tidspunkterne og hvor meget han vil ha'.
Med hensyn til søvn...eller mangel derpå: Han sover 3 til 4 gange om dagen, oftest 30min af gangen og nogle dage op til 2 timer. Han bliver puttet når han virker træt oftest efter 1½-2timers vågenhed. Min. en af lurene er i barnevogn. Han kan ikke selv falde i søvn, men bliver pakket i dynen og vugget i mine arme (hvilket nok er et levn fra den svære kolik tid).
Om natten sover han maks 2 timer af gangen, kommer i seng efter kl 19 og 'sover' som regel til kl 6. Jeg ammer 2-4 gange på en nat og er oppe mindst lige så mange gange for at få ham til at sove når han vågner...og det er virkelig hårdt. Ofte har jeg selv svært ved at (nå at) falde i søvn og får derfor gennemsnitligt 5 timers søvn af 3 portioner. Om dagen kan jeg ikke sove fordi Marius sover så kortvarigt. Jeg er besat af søvn og tænker ofte ikke på andet efter en rigtig dårlig nat.
Mine spørgsmål går derfor på hans mad og sovevaner. Jeg synes efterhånden vi har prøvet så meget, men lige meget hjælper det. Og jeg har læst og forsøgt mig med 'sov igennem uden gråd'. Jeg vil gi' min højre arm for bare 4 timers sammenhængende søvn!
Hvor meget og hvor lidt mad må jeg tilbyde ham, og hvad skal jeg stile imod?
Hvordan gør jeg det bedst om natten; hvor mange gange skal han ammes?
Det er svært at formulere sig præcist, og der er jo en million detaljer jeg ikke har skrevet, for ikke at gøre dette til en roman, så måske du må spørge lidt ind til de ting, du finder væsentlige, som jeg ikke har omtalt...
Venlig hilsen
Signe