Svar: Mad og mangel på søvn - 4 mdr.
12. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Først må jeg lige sige at det der med at være en god mor, det er jeg slet ikke i tvivl om at du er - det lyser jo ud af dit brev hvor glad du er for din lille dreng. Og følelsen af ikke at slå til, at man bare gir og gir og ikke får meget andet end gråd tilbage - den følelse kan mange forældre nikke genkendende til og det er rigtig hårdt og jeg kan godt forstå at du er træt og gerne vil have lidt sammenhængende søvn.
Med den alder din dreng har, så er det rigtig fint at du prøver at have en fast rytme for dagen, herunder en fast tur med barnevognen - det er godt for jer begge at komme lidt ud og trave.
Lidt skemad er også godt, idet skemaden også er med til at skabe rutiner og lidt faste tider for dagen, så der på den måde bliver lidt styr på det med spisning og søvn. Mængden han får nu og de to gange om dagen lyder passende og jeg synes ikke du skal øge ham yderligere lige pt.
Du har fuldstændig ret i at det nok er et levn fra koliktiden, at han fortsat vugges - og du skal nu ikke være ked af at du vugger ham, det er godt for hans balance og dermed hans motoriske udvikling - men det bliver jo lidt hårdt i længden (8,3 kg!). Prøv derfor om du kan mætte ham rigtig godt af og så putte ham inden han falder for meget i søvn. Han skal være træt, men må ikke sove helt, når du lægger ham fra dig - så han på den måde lærer at falde i søvn selv. Prøv evt. at putte ham på siden, og vug ham stille med dine hænder på hans krop, når han ligger ned og se om det ikke er nok til at få ham til at sove. Hjælp ham om på ryggen, når han sover:o)
Jeg fornemmer ud af dit brev at du rigtigt gerne ville have, hvis han kunne tage en flaske, fordi det ville kunne aflaste dig meget - er det rigtigt?
Hvis du gerne vil have ham til at tage flasken, så kunne du måske prøve at udmalke noget af din mælk, så smagen af mælken var noget han kendte. Det er ikke altid at modermælkserstatning smager ligeså godt. Man kan også i en overgang forsøge at komme lidt sukker i erstatningen (1 tsk til 100ml), da modermælk er meget sødt og det hjælper også nogle gange. Og så kan det være en fordel at det er far, som gør det, da han ikke forbindes med amning.
Er du sikker på at han behøver amning om natten? Hvad ville der ske, hvis han ikke blev ammet - ville han kunne falde i søvn igen? Ville det være nok at hjælpe ham med at skifte stilling? Et eller andet sted, så tænker jeg også at det at blive ammet 4 gange på en nat, jo også giver uro i tarmene, som hele tiden skal nedbryde føden - så måske det ville være godt hvis amningen kunne springes over nogle af gangene om natten. Måske kunne lidt kogt vand også hjælpe - det lyder jo ikke som om din dreng mangler mælk.
Prøv om du kan få ham til at spise længere og bedre i løbet af dagen, så han ikke får for meget tynd mælk, men når ind til den tykkere mælk som giver mere ro i maven. Det gør egentlig ikke noget at han spiser hyppigt om dagen, hvis det så resulterer i at han er i stand til at sove længere end 2 timer af gangen - især om natten, hvor du så bestemt har brug for søvn.
Det vil være naturligt at han har behov for mælk om natten, da han ikke er ældre, men ikke hver anden time. Du kan amme ham om aftenen (hyppigt) for at fylde ham op, eller forsøge med udmalket modermælk på flaske (det gør faktisk nogle gange en forskel), amme ham lige inden du selv går i seng og så må han altså meget gerne sove 4 timer og far kan måske tage over. Det er også vigtigt for din mælkeproduktion at du får hvile.
Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske