Brev:
Søvn, amning og mad - 8 mdr.
12. december 2006
Alder:
8 mdr.
Søvn, amning og mad - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg var for første gang inde på hjemmesiden igår, og blev meget glad for at se brevkassen, da vi pt. er bosiddende i Tyskland og ikke har nogen sundhedsplejerske at spørge til råds!
Vi har vores datter Laura, som er 8 1/2 mdr. Hun er en meget aktiv og kvik pige, som bl.a. allerede kan kravle og rejse sig op. Jeg ammede hende fuldt ud til hun var 6 mdr., hvorefter jeg begyndte med vælling (bruger "Mad til spædbørn og småbørn" fra DK som guide). Hendes søvn har været meget ustabil både nat og dag, og siden jeg begyndte med skemad, sover hun kun 2 x 45 min. om dagen og vågner hver 2.-3. time om natten. Da hun var ca. 4 mdr. havde hun en lang periode, hvor hun sov 9 timer om natten og tog lange dagslure på min. 2 timer, så jeg ved, at hun kan sove....
Jeg har altid ammet hende i søvn om aftenen, og om dagen gået ture med hende i barnevognen for at få hende til at falde i søvn.
Nu er jeg så kommet til det punkt, hvor jeg ved, at det ikke varer så længe før jeg skal finde en anden løsning - både for at trappe ned med amningen (ville gerne stoppe amningen helt, når hun er ca. 11 mdr.) og også for at få en bedre nattesøvn, og jeg håber derfor, at du kan hjælpe os...
Vores dag ser pt. således ud:
6.30: ammer i vores seng, hygger lidt og står herefter op
8.00: når vi spiser morgenmad får hun nogle rugbrødshapser med smøreost (har prøvet diverse grød, men det vil hun ikke have på dette tidspunkt) - drikker ca. 50 ml mme af en kop
9.30: sover i barnevognen i 45 min.
10.15: ammer
12-12.30: frokost (laver en tysk fuldkornsgrød med revet æble/pære el. kiwi) - drikker ca. 100 ml. mme af en kop
13-13.30: sover i barnevognen i 45 min. - denne søvn kan jeg forlænge, hvis jeg skynder mig at tage hende op og med ind i vores seng, hvor jeg ammer, og så falder hun hurtigt i søvn og sover 45 min. ekstra.
15.00: rugbrødshapser og frugt - vand af kop
17.15: aftensmad - grøntsagsmos af kartoffel, gulerød, broccoli og fennikel - dertil enten fisk el. kød - lidt frugtmos til dessert (hun spiser godt på dette tidspunkt) - drikker ca. 100 ml mme af kop
18.00: godnatritual (består af bad/vask, godnatlæsning - min mand gør dette og så kommer jeg op til sidst og ammer til hun sover - hun vil ikke tage en sut)
18.30: sover
I løbet af aftenen vågner hun som regel kun en gang - her går min mand ind til hende (hun har sin seng i hendes eget værelse), og tager hende op og hun falder hurtigt i søvn igen i hans arme)
Fra ca. 23.30 går det så løs med amning hver 2.-3. time. Måske er det fordi, at det er mig der går ind til hende, at hun insisterer på at få bryst. Men det har jeg gjort, fordi min mand arbejder meget, og jeg har set det som naturligt, at det er mig, der klarer Laura om natten, når hun har skullet have bryst...
- Kan det passe, at hun bliver ved med at skulle have så meget mælk om natten?
- Jeg hører om så mange, der giver flaske om aftenen, synes du det er nødvendigt? Jeg har ikke gjort det, da jeg synes, at jeg hellere ville give hende bryst, og når hun er så god til at drikke af koppen, fandt jeg det bedre.
- Skal jeg give hende mere mad i løbet af dagen? Når hun spiser rugbrødshapser er det jo kun en halv skive rugbrød max.
- Vil det være en idé at give grøntsagsmos 2 gange, når hun ikke er så vild med grød?
- Er vi kommet til det punkt, at det er min mand der skal tilbyde hende vand om natten?
- Skal jeg lade være med at amme hende i sengen om dagen, når hun vågner i barnevognen?
- Hvilket ammemåltid vil du foreslå, at jeg tager væk som det næste?
- er det realistisk at stoppe amningen om ca. 2 mdr. som vores dagsrutine ser ud i dag?
- Er hendes formiddagslur for tæt på nattesøvnen?
- Jeg har tænkt mig at gøre et forsøg med at lægge hende i seng om aftenen, lige før hun falder i søvn ved brystet og ae og synge, for jeg KAN IKKE lade hende græde. Er det så hensigtsmæssigt at gøre dette fra nu af?
- da hun rejser sig op, så snart jeg lægger hende ned, må jeg så godt holde et fast tryk på hende for at hun ikke skal gøre det, eller føler hun sig så "fanget"?
Det var desværre en lang række spørgsmål, men da jeg har ventet så længe på at snakke med en sundhedsplejerske, tja, så må de jo komme væltende... håber, det er ok?!
På forhånd tusind tak for hjælpen!
Rigtig god jul og mange hilsner
Louise