Svar: Søvn, amning og mad - 8 mdr.
12. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Velkommen til og sikken en masse spørgsmål. Jeg tager lige et af gangen:o)
Umiddelbart så har Laura ikke behov for mælk om natten mere og med nat, så mener jeg i tidsrummet mellem kl. ca 23 til 06. Men samtidig så tænker jeg også at hun måske har behov for at spise lidt større mængder mad af gangen i løbet af dagen og at hun på en eller anden vis, så alligevel tilfredsstiller sit behov mest i mælk.
Jeg vil derfor foreslå at i prøver at tilbyde mere grøntsagsmos sammen med rugbrøddet eller måske lige før hun spiser rugbrød, så hun på den måde fyldes mere op med mad, ved det enkelte måltid. Du må kunne fornemme at hun spiser mere, hvis hun får noget med ske ved siden af.
Derudover så må hun rigtig gerne begynde at få meget mere af jeres mad - ris, pasta med kødsovs osv. - også fortsat grøntsagsmos osv. som I giver hende nu.
Det lyder ikke som om Laura har behov for yderligere mælk og derfor ikke flaske. Hun drikker jo rigtig fint med mme af kop og så drikker hun også godt ved brystet. Med den alder hun har og den mængde hun drikker, så burde en flaske ikke være nødvendig.
Med hensyn til mad om dagen og grød, så tænker jeg at hun ville have godt af at starte dagen med et grødmåltid og at hun måske netop ikke spiser særlig meget grød om morgenen fordi hun er ammet flere gange i løbet af natten - hun er ikke sulten nok på det tidspunkt. Så jeg synes altså at hun skal have både grød og grøntsagsmos ved siden af den øvrige mad.
Og for at give plads til dette, så vil det være rigtig godt, hvis din mand kunne tilbyde hende vand om natten. Så tror jeg hun ville være mere sulten om morgenen og jeres rytme kunne således blive en lidt anden. Tingene hænger jo sammen.
Du må gerne amme hende om dagen, hvis det får hende til at sove videre. Søvnen er også vigtig for at hun trives og har overskud til at udvikles og spise.
Det er amningerne om natten som skal fjernes først og fremmest. Du må gerne amme hende aften, når hun skal sove. Du må også gerne amme hende inden du selv går i seng, eller hvis hun vågner efter et par timer og gerne vil die igen. Men om natten kan hun tilbydes vand af far, eller bare hjælpes om på siden og sove videre igen.
I takt med at hun begynder at spise mere og mere mad, så vil hun også selv begynde at regulere amningerne og du må her vurdere, hvad tidpunkt der vil være bedst at stoppe på. Det vil ofte være sådan at den sidste amning man fjerne er den hun puttes på om aftenen. Om dagen kan lidt lun mælk af en kop være en rar overgang.
Det lyder helt realistisk at stoppe amningen om et par måneder, da hun allerede på nuværende tidspunkt er så god til at drikke af kop og faktisk drikker rigtig meget mælk på den måde.
Tidspunktet for hendes lure lyder passende i forhold til hendes alder. Det er meget normalt at børn sover formiddagslur omkring kl. 10 og at de sover en lille times tid - 45 minutter i hendes alder. Om eftermiddagen kan de så sove lidt længere, fuldstændig som din datter. Det lyder fint.
Når du ammer hende i søvn om aftenen, så kig på hende. Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hold hende svøbt og giv hende evt. en sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Håber at jeg kom igennem det hele og at du har fået lidt hjælp videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske