Svar: Tynd mave hos baby og hårtab hos mor
13. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Louise
Hvor er det synd at han har fået så tynd mave. Du må for det første prøve at hele hans hud med en salve, som både hele og virker som en barriere - prøv at spørge på apoteket. Vær også opmærksom på om han kan have en svampeinfektion - det kunne godt lyde sådan.
Et gammel råd er kogt-vands-klude. Her tager du noget blødt bomuldsstof (f.eks. et gammelt lagen eller lommetørklæde) og klipper nogle firkantede stykker, som du så kommer i kogt vand, vrider og lægger på hans baller, der hvor huden er ødelagt. Der skal ikke være nogen form for creme eller salve på sammen med kludene, som lægges inden i bleen. Skift kludene ved hvert bleskift.
Med hensyn til indtag af mad, så er du jo nødt til at give ham det han kan tåle med den alder han har. Risgrød er jo en meget neutralgrød og lidt revenæble kan godt komme på. Pas på med alt for fiberholdige grøntsager. Prøv med kogt vand i stedet for almindelig vand og så må du amme ham det bedste du kan:o)
Med hensyn til at tabe hår, så er dette meget normalt. Mange kvinder oplever især at tabe håret omkring 4 måneder efter fødslen. Det skyldes hormonændringer og ikke amning - kvinder som giver flaske oplever ofte også hårproblemer.
Hvis det virkelig er meget, så synes jeg du skal få din læge til at vurdere det - han/hun skal jo alligevel se om det kan være svamp hos din lille dreng, så forhør dig lige for en sikkerheds skyld.
B vitaminer skulle være gode for hår og negle, men prøv igen at spørge lægen.
Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske