Brev:
Falde i søvn selv - 4 mdr.
13. december 2006
Alder:
4 mdr.
Falde i søvn selv - 4 mdr.
Hej Helen
Vores søn er nu 4,5 måned og alt går simpelthen så skønt. Han spiser pænt, tager på i vægt, sover igennem hele natten (vi er vist heldige), pludrer og hviner og stortrives i det hele taget. Det er jo skønt.
Jeg har dog et spørgsmål til det at lade ham falde i søvn alene.
Indtil for 5 dage siden var vores simple putteritual (med evt. et bad, nattøj på og så en flaske i ro og fred efterfulgt af lidt stille sang/pludren) nok til at vi kunne lægge ham til at sove. Så lå han og kiggede sig lidt omkring og pludrede lidt og til sidst faldt han i søvn efter 10-15 min. Men nu er det ligesom om at han vil "have mere". Han brokker sig efter et par minutter.
Hans sovevaner har ellers ikke ændret sig: 1 "power-nap" på 20-30 min om formiddagen, 2-4 timer middagssøvn og 2 "power-naps" om eftermiddagen. Han kan også stadig sove igennem om natten (fra kl. ca. 21 til 6-7).
Jeg er nu begyndt at synge for ham indtil han falder i søvn.
Jeg har dog hørt at spædbørn skal lære at falde i søvn alene for ellers får man problemer senere. Hvordan kan det være at han pludselig ikke længere vil falde i søvn alene, og er det forkert af os at synge ham i søvn?
Min kæreste er ikke så meget for at synge, så er jeg ved at køre mig selv i stilling som "det eneste der duer". Det er jeg (og hans far) jo ikke interesseret i.
Mange hilsner,
Christoffers mor