Brev:
Sove- og spisevaner - 4 mdr.
13. december 2006
Alder:
4 mdr.
Sove- og spisevaner - 4 mdr.
Kære Helen
Jeg har nogle spørgsmål angående min datters sove- og spisevaner.
Vores datter på 4½ måned er begyndt at sove meget uroligt den sidste uges tid. Vi startede op på grød for godt og vel 1½ uge siden, og i den første uge kørte det rigtig godt. Hun spiste med stor glæde, og var virkelig glad for det (Vi startede med hirsegrød og sveskemos).
Men for to dage siden gider hun slet ikke spise, hverken grød eller kartoffelmos. Hun spiser måske 3-4 tsk., og så nægter hun ellers. Hun kaster op derefter, hvis man prøver at give hende lidt mere. Hvordan skal vi håndtere dette? Skal vi undlade at give hende grød i et par dage, for dernæst at vende tilbage til det?
Hun får MME ved siden af, og bliver ammet én gang om natte, men mit spørgsmål går på, hvor meget MME hun skal have når hun spiser et måltid om dagen (grød eller mos)?
Så er der også gået kage i hendes sovevaner. Hun tager tre lure om dagen, og hele hendes dag er rimelig struktureret, så der har vi ikke de store problemer. Men den sidste uges tid er hendes søvn om natten blevet langt mere urolig.
Hun kommer i seng klokken 18.30, hvor hun falder fint i søvn efter tre minutter. Dernæst tager hun et langt stræk indtil klokken ca. 24 oftest uden sin sut. Derfra går det så ned ad bakke. Hun vågner som regel ved en 24 tiden for at få sin sut. Så sover hun igen to timers tid, og vågner klynkende. Hun græder ikke voldsomt, men brokker sig blot.
Hun får igen sin sut og på en god nat sover hun videre. Men ofte er hun klynkende hver 15. minut, og skal have sin sut og svøbes. Hun får sutten, sover 15 minutter, klynker, får sut etc. etc. Sådan fortsætter det i 1½ time, og det er virkelig hårdt ikke at få mere sammenhængende søvn. Hun sover til klokken 4.30, hvor hun får mad og sover videre en time, klynker igen, og her skal der igen kæmpes med at få hende til at sove. Det tager måske 30. minutter, og så sover hun til 7.30.
Jeg har prøvet at lade hende brokke sig, men det resulterer i gråd. Jeg har prøvet at nusse hende uden at give sut, men det hjælper intet. Jeg synes hun er kommet ind i en rigtig dårlig vane med den sut, men vi ved ikke hvodan vi skal løse dette problem. Hun har altid sovet flot, og vi har ikke haft de store problemer med hende. Men det er bare hårdt, når man har brug for mere sammenhængende søvn. Kan du give os et råd til dette?
Til daglig er hun ellers en super glad pige, som elsker alt nyt og bevæge sin krop.
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
BC